Ve vědě se dá obrovská spousta věcí vypočítat, ale reálnou zkušenost nenahradí nic. Proto došlo v roce 2012 k řízené havárii velkého dopravního letadla.
Tým vědců nechal v roce 2012 havarovat v Mexické poušti jeden Boeing 727. Cílem testu bylo zjistit, která místa uvnitř mají největší naději na přežití. Toto letadlo bylo ještě před havárií plné figurín pro zátěžové testy a nejrůznějších měřicích přístrojů. Plánovaný test se měl původně odehrávat v USA, ale badatelé na své záměry nedostali povolení. Kvůli tomu tedy skončili v Mexiku. Jak přesně operace probíhala a co přinesla za výsledky?
Pouštní havárie
V Mexiku získali výzkumníci tolik povolení, kolik jen šlo, a testu letadla už nic nebránilo. Vše se odehrálo 27. dubna 2012 s dohodou, že během startu stroje musí být někdo v kokpitu. Posádka čítající 6 lidí tedy vzala letadlo naposledy do nebes, než převedla stroj pod vzdálenou kontrolu. Operátoři samotné havárie byli v dalším letadle, které letělo přímo za k smrti odsouzeným Boeingem. Ano, živí lidé na palubě by posádce asi poskytli lepší data.
Z naprosto samozřejmých důvodů se ovšem nic takového odehrát nemohlo. Celá posádka testovacího stroje tak vyskočila s padáky ven jen 3 minuty předtím, než se Boeing 727 zřítil k zemi rychlostí 62 kilometrů v hodině. Celé letadlo tak chvíli zažívalo skutečný let, než se velmi dramaticky střetlo se zemí pod sebou. Dopad pak rozbil veškeré přistávací nástroje a samotné letadlo se roztříštilo na několik kusů. Předek se odlomil prakticky okamžitě.
Co drží a kam si nesedat?
S výsledky, které obdrželi, byli vědci poměrně spokojení. Nakonec se tak jednalo o nejúspěšnější leteckou havárii v historii. Pokud jde o ta nejbezpečnější místa celého letu, bezpochyby to nejsou sedadla pilotů ani ta pro cestující úplně vepředu. Tato sekce se odlomila jako první a byla naprosto zdecimovaná. Vypadá to tedy, že letenka do první třídy nemusí být tak atraktivní investice. Místo 7A po dopadu odletělo asi 150 metrů daleko.
Kdokoli by tam seděl, téměř určitě takovou cestu nepřežije. Badatelé následně došli k závěru, že v případě takovéto havárie jsou nejlepší místa u křídel. Tam je totiž konstrukce celého Boeingu nejpevnější. To samé platí pro samotnou zadní část letadla. A skutečně – pasažéři vzadu by byli v takovém bezpečí, že by z místa nehody pravděpodobně odešli po svých. Dokonce i bez vážnějších zranění, možná se zlomeninou nebo drobnou oděrkou.
Jen jeden model za konkrétních podmínek
Je však třeba upozornit, že šlo o modelovou situaci jednoho způsobu dopadu tohoto typu stroje. Předek tak na sebe vzal veškerou sílu kolize s pevnou zemí. Jakmile se jako první střetne jiná část letounu, rozhodně tam nechcete být. I v dalších případech by však byla nejbezpečnější místa u křídel, podotkli vědci. Nicméně i přesto by došlo k nějakým zlomeninám, takže by dotyční potřebovali pomoc. Trajektorie navíc vypadala celkem normálně.
Na rozdíl od katastrofických nebo akčních filmů se na tomto záznamu letadlo neřítí předkem téměř kolmo k zemi. Vlastně není znát, že by mělo zakrátko havarovat. Jakmile se ale dotkne země, rozpadá se okamžitě v oblacích písku a předek je nejpostiženější. Krom odlomeného čumáku a jedné strany ocasu však celá konstrukce drží. Nutno podotknout, že k havárii došlo na „měkkém“ povrchu a zcela hladké ploše bez jakýchkoli překážek.