Obří výletní loď ještě před svým dokončením míří do šrotu. Na palubě měla hostit neuvěřitelných 9 tisíc cestujících

Výletní lodě jsou jedním z oblíbených způsobů dovolených. Na své palubě mají vše od barů přes kina a bazény až po možnosti různého sportovního vyžití.

i Zdroj fotografie: Sebastian Krauleidis / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Měla to být dvě obří plavidla, která by na svoji palubu pojala tolik lidí, jako žádná jiná loď na světě. Výletní lodě Global Dream a Global Dream II měly na své palubě vézt až 9 tisíc lidí a poskytnout neuvěřitelné pohodlí se spoustou druhů zábavy. Do plánů investora, asijské společnosti Dream Cruises, však tvrdě zasáhla pandemie. Šel na začátku roku 2022 do likvidace a spolu s ním i německá společnost MV Werften, která lodě staví.

Jedna na prodej, druhá do šrotu

Global Dream je již asi z 80 procent hotova a likvidátor stále doufá, že se ji podaří prodat. Pokouší se o to marně již půl roku. Ovšem osud sesterského plavidla, které má dokončený trup, je již definitivně zpečetěn. Půjde do šrotu bez toho, aniž by kdy vyplulo na hladinu oceánů. Částečnou záplatou na děravý rozpočet způsobený dlouhou pandemií by mohl být alespoň prodej některého vybavení a motorů, pokud se povede.

Plány společnosti s oběma plavidly byly velkolepé. Každá loď měla být 340 metrů dlouhá a její výtlak by byl 208 tisíc tun. To je dvojnásobek toho, jaký mají výtlak ty největší americké letadlové lodi. Plulo by zde 9 tisíc lidí, což je hodnota, které žádná dnešní výletní loď na světě nedosahuje. K dispozici by měli 2 200 kajut. O vše by se zde staralo 2 500 členů posádky.

Vetší kajuty, než je běžné

Lodě byly stavěny s ohledem na asijské zákazníky, kteří měli být cílovou skupinou. Například jejich kajuty měly být asi o 15 procent větší, než je běžné na ostatních lodích, aby měly ještě lepší pocit pohodlí. Problém je, že asijské země mají často velmi přísná opatření proti šíření koronaviru. Zatímco v mnoha státech světa se po očkování rozhodli většinu restrikcí uvolnit, například Čína stále spoléhá na tvrdé lockdowny. Ty pochopitelně znamenají značný zásah do cestovního ruchu.

Stavba jedné lodi Global Dream stála zhruba 1,8 miliardy dolarů (v přepočtu 42,5 miliardy korun), na což z velké většiny přispěli věřitelé. Tak vysoká cena nemůže být překvapením. Za peníze zde měly být bazény s tobogánem, osm velkých kinosálů a o stravování hostů se měly starat různé tematické restaurace. Opravdovou atrakcí pak měla být obří horská dráha. Ale nyní je jasné, že minimálně jedna loď nevypluje a osud druhé visí na vlásku.

Zdroj: Independent

Co podle vás dělat s nedostavěnými obřími plavidly?

Diskuze Vstoupit do diskuze
140 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články