Snímky vzdálené exoplanety odhalily mraky. Astronomové zkoumají do detailu její atmosféru, věří v obyvatelné prostředí

Astronomové díky teleskopům odhalili v nečekaných detailech mraky a složení atmosféry na exoplanetě vzdálené 520 světelných let.

i Zdroj fotografie: Depositphotos

Badatelské týmy objevily tuto horkou exoplanetu už během pozorování v roce 2016. Ke své domovské hvězdě má planeta natolik blízko, že rok na ní trvá jen 4,2 našeho dne. Má velikost blízkou planetě Jupiter, ovšem velice řídkou atmosféru, což je pro vědce zcela ideální podmínka k jejímu prozkoumání. Astronomové z Université de Montréal ji proto analyzovali na základě světla mateřské hvězdy, aby o ní získali přesnější informace.

Hubble a ESPRESSO

K podrobnému průzkumu využil tým badatelů data z Hubbleova vesmírného teleskopu a také optické údaje z přístroje ESPRESSO. Nejedná se však o kávovar, nýbrž o aparát na pozemním dalekohledu Very Large Telescope. Rozbor atmosféry následně odhalil přítomnost sodíku, prvek se ovšem vyskytl v mnohem nižší nadmořské výšce, než jakou vědci očekávali. Infračervené pásmo pak vyjevilo silné signály, jasný důkaz přítomnosti vodní páry.

iZdroj fotografie: Pixabay

Nebyla ale zachytitelná na viditelných délkách, což znamená, že je níž, takže ji zastiňují mraky planety. Další data z teleskopů tým využil pro určení právě nadmořské výšky těchto mračen. Ta jsou nakonec překvapivě opravdu velmi nízko a jejich atmosférický tlak je 0,3 – 0,5 milibarů. Dosud se ovšem astronomové nebyli schopni dopátrat jejich složení. Jediným poznatkem je, že je netvoří vodní kapky jako v případě mraků na naší planetě.

Planeta pro další bádání

Autor hlavní studie Romain Allart, astronom z Université de Montréal, také uvedl, že si jeho tým dosud láme hlavu nad polohou mračen. Je totiž otázkou, proč se sodík nachází právě v tak nečekané nadmořské výšce. Strukturu atmosféry planety WASP-127b tak nejspíše odhalí a podrobně popíšou až další týmy a budoucí pečlivé studie. Díky rozborům bude také možné predikovat počasí nejen na WASP-127b, ale i dalších exoplanetách, kde dojde k rozboru.

iZdroj fotografie: Pixabay

Hubbleův vesmírný teleskop patří do souboru tzv. Velkých kosmických observatoří, což je program výzkumu vesmíru zaštítěný NASA. Mimo tento soubor má být v budoucnu vypuštěn dalekohled Jamese Webba (mělo k tomu dojít už v roce 2021), který má zkoumat infračervenou oblast spektra. Kromě toho má být tento přístroj také náhradou právě Hubbleova teleskopu, který dosluhuje a NASA u něj nepočítá s dalšími servisními misemi.

Co myslíte, kdy bude nový teleskop obíhat naši planetu?

Zdroj: Aanda