Vesmírné detektory našly zdroj podivných modrých blesků

Ve vrchních vrstvách atmosféry se objevily zvláštní modré záblesky, ovšem vesmírné detektory už vypátraly jejich zdroj.

i Zdroj fotografie: Pixabay

Mezinárodní vesmírná stanice zachytila v roce 2019 v horních vrstvách atmosféry podivné obrácené blesky, které svítily modře a sahaly z bouřkových mraků nahoru směrem do stratosféry. Vědcům se nakonec podařilo získat jejich přesné snímky a podrobně tuto podivnou elektřinu prozkoumat. Modré záblesky zasahovaly stratosféru a překonávaly vzdálenosti o délce 50 kilometrů v době kratší než jedna vteřina.

Podivné blesky s obráceným chováním

Zatímco běžné blesky zažehnou směs plynu v nižší atmosféře a rozsvítí se tak bíle, ty modré se střetávají hlavně se stratosférickým dusíkem a vytváří zřetelně modré světlo. Tyto záblesky byly jak ze země, tak i z letadel pozorovány už dlouhá léta, ale je těžké vysvětlit, jak se vlastně formují bez možnosti dostat se vysoko nad oblaka. Teď k jejich rozboru přispělo právě pozorování z vesmírné stanice, která měla víc než dostatečný výhled.

iZdroj fotografie: Unsplash

Ta zaznamenala krátký proud tohoto fenoménu a taky dalších jevů spojených s bouřemi, což je podstatné, protože tyto jevy mohou ovlivnit pohyb radiových vln skrze vzduch, což může mít dopad na telekomunikace. Kamery a fotometry na vesmírné stanici zachytily blesky v bouři nad Pacifikem poblíž ostrova Nauru a to v únoru 2019. Celé to začalo něčím jako modrým třeskem, což byl mikrozáblesk trvající asi 10 mikrosekund.

Modrá záře a bouře nad Pacifikem

Tento záblesk byl jasně modrý a blízko vrcholku mraků, asi ve výšce 16 kilometrů. Z tohoto záblesku vyrazil do stratosféry modrý proud, který dosáhl až do výše 52 kilometrů během několika set milisekund. Jiskra, která vyvolala modrý proud, mohla být zvláštním druhem krátkého elektrického náboje uvnitř bouřkového mraku. Normální blesky se formují při vybití opačných nábojů v různých místech bouřkového mraku.

iZdroj fotografie: Pixabay

Případně různých míst mraku a zemí, vždycky ovšem mezi místy ležícími několik kilometrů od sebe. Ale turbulence a míchání vysoko v mracích k sobě může přivést opačně nabité náboje v rámci kilometrů, což vyvolá velmi silný výbuch elektřiny. Vědci už zachytili úkazy takto silných výbojů uvnitř bouří při jejich sledování pozemními anténami a dalšími detektory.

Zdroj: ScienceNews