Vědci odhalili, jakou barvu mohou mít prachové bouře na Marsu

Kolidující částičce prachu mohou generovat stejný barevný efekt, jako má na Zemi Eliášův oheň. Ten je zcela neškodný a projevuje se nafialovělým ohněm.

i Zdroj fotografie: Pixabay

Nové studie ukazují, že bouře na Marsu mohou mít slušný elektrický náboj, ale nejspíš nejsou schopné generovat blesky. Každopádně sonda Perseverance od NASA může mít ze svého nového domova na Rudé planetě brzo krásný výhled na světelnou show z jiného světa. Až se další bouře prožene kráterem Jezero, kde sonda 18. Února přistála, vzduch kolem sondy může snadno praskat a svítit.

Světelná bouře jako z fantasy filmů

Tato bouře může generovat fialové světlo, protože se v ní budou střetávat elektricky nabité prachové částečky. Barevné záblesky budou téměř určitě natolik slabé a malinké, že pro přístroj vyslaný NASA nebudou představovat jakékoli nebezpečí, stejně tak nebudou rizikem pro případnou lidskou posádku, která by v budoucnu na Mars dorazila. Přítomnost takové bouře nám ovšem může pomoci v dalším porozumění Rudé planetě.

iZdroj fotografie: Pixabay

Povaha a projevy bouří mohou mít totiž souvislost s povahou atmosféry Marsu a možnými podmínkami pro podporu života. Malé jiskřičky mohou být totiž katalyzátorem pro chemikálie, které ovlivňují přítomnost organických materiálů. Nedávné rozbory a modely ukázaly, že tzv. chloristany, které jsou pro mnoho forem života toxické, mohou vznikat právě drobnými výboji elektřiny. Nová studie se zaměřuje na otázku, která vědce trápí už půl století.

Složky atmosféry a případný život

Mohou takové kolidující částice produkovat elektřinu? Tento proces je známý jako triboelektrický jev. Elektřina při něm vzniká třením povrchů. Na Zemi tohle dovede generovat statickou elektřinu například třením látky a pak dotekem kovového povrchu. Na Marsu je ovšem kvůli mnohem nižšímu tlaku atmosféry otázka, zda k tomuto jevu vůbec dochází. Pokud ano, bude nepochybně mnohem slabší než na Zemi.

iZdroj fotografie: Pixabay

Studie ze 70. Let se snažily takové bouře simulovat pomocí vulkanického prachu v malých tlakových kontejnerech. Někdy takové částice způsobily malý záblesk, takové studie byly ovšem od základu chybné, protože nezahrnovaly tření mezi částicemi a samotným kontejnerem. Ty měly přirozeně zcela jiné chemické složení, byly z plastu, kovu nebo skla, které může statickou elektřinu vytvořit velmi snadno. Na Marsu může ovšem elektřině pomoci vrtule doprovodné helikoptéry.

Zdroj: Livescience