Vědci naznačují, že kolem černých děr mohou obíhat tisíce planet. To by znamenalo, že existují další oběžné dráhy

Badatelé z Japonska přišli poprvé s tvrzením, že je docela možné, že planety obíhají také kolem černých děr.

i Zdroj fotografie: Pixabay

Podle japonských astronomů mohou kolem černých děr obíhat tisíce planet úplně stejně, jako v našem solárním systému obíhají kolem slunce. Nové výzkumy totiž naznačují proces jejich formování, což je v ostrém kontrastu s dosavadním názorem. Podle něj se planety formují z oblaků prachu, který se formuje do tvaru disku kolem mladé hvězdy. Nový výzkum ovšem naznačuje stejnou možnost i v mnohem extrémnějším prostředí.

Slunce nebo černá díra, planety jsou všude

Zrod planet kolem silného gravitačního středu, jakým jsou okolí hvězd, je lety prověřenou astronomickou skutečností. Japonci ale teď přišli s novým přístupem, podle kterého se to samé může dít i v extrémních podmínkách kolem černých děr, pokud samozřejmě nastanou pro tento proces správné podmínky. Studie rozebírá obrovské planetární disky nacházející se kolem supermasivních černých děr ve středech galaxií.

iZdroj fotografie: Pixabay

Podle vědců mohou být tyto disky naprosto ohromné a planetární systém, které se z nich zrodí, budou také masivní. Eiichiro Kokuba, profesor na Národní Astronomické Observatoři v Japonsku, který studuje formování nových planet, prohlásil, že výpočty ukazují na tisíce planet desetkrát těžších než Země, které se mohou formovat v okruhu 10 světelných let kolem černých děr.

Stejný zdroj, jiný dosah a hmotnost

Badatelé naznačují, že disky rodící planety kolem supermasivních černých děr mohou mít hmotnost o 100 000 násobku masy slunce a formu prachu, ze kterého se nakonec zrodí právě planety. Tyto disky byly původně přisuzovány jen mladým hvězdám, kolem kterých je ovšem docela dobře vidět, aspoň tedy na vesmírné poměry. Jak je ovšem patrné, černé hvězdy skrývají mnohá tajemství, která lidé zatím musí objevit a toto je nejspíš jedním z nich.

iZdroj fotografie: Pixabay

Právě proto se vědci soustředili na tyto disky kolem černých děr uprostřed jader zvaných kvasary. Některé nadměrné černé díry mají obrovské zdroje materiálu, který kolem nich může obíhat v obrovské hustotě a tudíž i váze. Tudíž se „díváme“ na potenciální zdroj pro planetární soustavy obrovských měřítek a vlastností, protože bádání v okruhu černých děr je mnohem víc záležitost propočtů než přímého pozorování.

Zdroj: News18