Miliony asteroidů skrývají větší bohatství, než má samotný Elon Musk. Jak by mohla vypadat jejich těžba?

Podle odhadů expertů se v blízkosti Země vyskytují asteroidy s obsahem vzácných kovů a minerálů. Vědci už spřádají plán na jejich těžbu.

i Zdroj fotografie: iStock

Mnoho vědců se domnívá, že těžba vzácných materiálů z asteroidů je proveditelná. Dokonce i NASA se zaměřila na jedno takové těleso, které má mít hodnotu 10 000 kvadrilionů dolarů. NASA bude k asteroidu 16 Psyche posílat v roce 2022 stejnojmennou sondu Psyche. Podle některých badatelů má právě tento asteroid obsahovat tolik zlata, že by to z každého na Zemi udělalo okamžitě miliardáře. Nejspíš jde o odkryté jádro rané planety, a to chce NASA zjistit.

Analýza pohybujících se těles

V dnešní době astronomové obvykle analyzují světlo odražené od povrchu asteroidů, a tím zjišťují, z čeho vznikly. Bližší inspekce nás ovšem může naučit mnohem víc, a také odhalit právě i skryté poklady. NASA plánuje jen průzkum 16 Psyche, nikoli jeho těžbu. Tento krok zatím plánují jiné organizace. Například společnost Asteroid Mining Corporation oznámila plány na vytěžení Asteroidu 1986DA. Tato „skála“ by mohla mít hodnotu 13 trilionů dolarů.

Otázkou je ovšem poměr ceny a výkonu, protože se zdaleka nebude jednat o jednoduchou těžbu. Samotná operace na asteroidu bude nejspíš stát miliardy už jen v rámci otázky, jak dopravit do vesmíru příslušnou techniku. Navíc si nikdo není 100% jist, jak by měl vypadat první důl na asteroidu. Existuje ovšem mnoho spekulací a návrhů, jak by takto složitá a technicky náročná operace mohla vlastně probíhat, a to například pomocí robotů.

Hlavně stroje, lidských sil minimum

Podle webu HowStuffWorks by se daly na asteroid vyslat rakety plné robotů a dalších zařízení, takže lidská síla by se držela na naprostém minimu. Vlastně by to bylo asi podobné jako vyslání roveru Perseverance na Mars. Samotná těžba by mohla být podobná těžbě surovin na Zemi, jen s větším množstvím lehčí techniky. Mohlo by to zahrnovat oškrábání asteroidu a vytvoření obalu, který by surovinám zabránil odletět do vesmíru.

iZdroj fotografie: Pxhere

Ať už bude potenciální budoucí proces vypadat jakkoli, nevyhnutelně bude obsahovat nějakou formu zakotvení. Asteroidy totiž nemají prakticky žádnou vlastní gravitaci, takže vesmírní těžaři a jakékoli vybavení by muselo být velmi pečlivě uchyceno na místě. Vytěžený materiál se pak dá naložit do rakety a vyslat zpátky na Zemi, případně na základnu na Měsíci. Kdoví, třeba se i na asteroidech objeví v budoucnu logo SpaceX Elona Muska.

Jak bude podle vás takový projekt v budoucnu vypadat?

Zdroj: TheScientist