50 000 let starý obří kráter, vzniklý dopadem meteoritu, přináší stále nové informace. Mohl by posloužit pro vesmírné mise

Tento obrovský kráter v sobě ukrývá spoustu tajemství. Každým novým rokem přichází věda s čerstvými informacemi týkajícími se spojitosti tohoto kráteru a Měsíce.

i Zdroj fotografie: S vědomím Dale Nations, Northern Arizona University

Obrovský kráter v Arizoně, který vznikl asi před 50 000 lety, stále přináší nové a unikátní informace. Je místem velkého dění. Slouží např. pro výcvik posádek Artemis, stejně jako zde kdysi trénovali astronauti z programu Apolla v 60. letech minulého století. Obě posádky byly trénované pro průzkum Měsíce. Aktuálně se případem tohoto kráteru zabývá vědec a geolog David Kring.

Stále nové a unikátní informace o kráteru

Tento hlavní vědec z Lunar and Planetary Institute v Texasu zmiňuje, že výsledky studií tohoto kráteru jsou velmi zajímavé. Zabývá se jimi již déle než 10 let a stále přichází s novými informacemi. Zkoumá terén, který byl dotčen asteroidem. Ten totiž způsobil tuto mísovitou díru, rozdělenou ještě na několik menších kráterů. Údajně jich části tělesa zanechaly něco přes 30.

Kring dále sděluje médiím, že každý rok v tomto kráteru probíhají dva až tři projekty. Většinou výzkumníci přijdou na nějaké nové detaily, které rozhodně nelze získat na žádném jiném místě na Zemi. Ze získaných dat lze soudit, že asteroid, jenž vytvořil tento ohromný útvar, byl železný meteorit typu IAB. Předpokládá se, že je fragmentem impaktního kráteru na asteroidu, který poté spadl na Zemi a vytvořil další kráter.

Jaké je skutečné stáří samotného kráteru?

„Ve skutečnosti nejistota roste,“ řekl Kring. Dříve tři nezávislé metody dávaly stejné číslo, tedy že stáří je 50 000 let. V posledních letech však studie naznačují jiné údaje. Existuje možnost, že by kráter mohl být o několik tisíc let starší, než bylo původně uvedeno. Jedná se ještě o období poslední doby ledové. Tehdy se v této oblasti pásli mamuti a mastodonti.

iZdroj fotografie: Unsplash

Výcvik dle slavného astrogeologa

Po mnoho let učil Kring astronauty v tomto kráteru po meteoritu. Pokračuje v dědictví výukových metod, s jejichž pomocí zesnulý astrogeolog Eugene Shoemaker a další geologové učili astronauty z éry Apolla, jak mají „číst“ měsíční krajinu. Aby byla expedice Artemis úspěšná, je důležité přistoupit k pokročilejšímu výcviku v kráteru po meteoritu a dalších místech dopadu. Je důležité, aby astronauti byli vystaveni terénu, v němž budou během své mise pracovat.

Zbývá toho tolik k odhalení

„Na Měsíci je tolik jevů k výzkumu,“ podotýká další výzkumník meteoritových kráterů Dan Durda, vedoucí vědec z Southwestern Research Institute v Boulderu v Coloradu. „Meteoritový kráter v Arizoně je totiž skvělou předlohou pro průzkum Měsíce“, řekl Durda. Jedná se stále o nejčerstvější a nejzachovalejší kráter na planetě. Jako cvičiště pro astronauty je naprosto ideální a metody Genea Shoemakera, jak na takovém místě fungovat, jsou ukázkové.

iZdroj fotografie: Unsplash

Krátery jako životní vášeň

Durda je aktivním členem Mezinárodní asociace astronomických umělců (IAAA). Veřejnosti sděluje: „Meteoritový kráter není jen vědecká pomůcka. Toto není jen analogová studie. Toto je vizuální analog, jenž vypráví příběh jiných míst ve Sluneční soustavě, která umělci používají.“ Vzpomínal na své dětství, kdy obdivoval v televizi tento vesmírný úkaz. Když ho spatřil na vlastní oči, byl do něj ještě zapálenější. Kráter v Arizoně má totiž mnoho co nabídnout a může pomoci odhalit tajemství Měsíce. Slouží však také zároveň jako nádherné místo pro turistiku.

Plánujete nebo již máte zážitek z výletu k tomuto kráteru?

Zdroj: Space