„Naše sluneční soustava se přesouvá do nové oblasti vesmíru,“ tvrdí astronomka

Podle přední astronomky se sluneční soustava chystá přesunout do nové oblasti vesmíru. K tomuto tvrzení přináší spoustu přesvědčivých argumentů.

i Zdroj fotografie: Pixabay

Vyhlídka, že se sluneční soustava přesune z jednoho oblaku prachu a plynu, který nás obklopuje asi 60 000 let, do dalšího oblaku, zůstává nejasná. Existuje ale riziko zvýšené úrovně kosmického záření. Většina z nás totiž považuje vesmír za nekonečný s neměnným vakuem. Astronomka Rosine Lallementová z Pařížské univerzity vědy a literatury je ale jiného názoru. Ve větším měřítku má vakuum vesmíru nespočet odlišných oblastí, z nichž každá má svůj vlastní charakter.

Spousta výzkumů a objevů, ale o to více otázek

Profesorka Lallementová v roce 1992 objevila, že celá sluneční soustava je obsažena v rozsáhlém místním mezihvězdném oblaku prachu a plynu. Pojednává o průměru asi 10 světelných let. Další výzkum ukázal, že jsme na cestě z této masivní kosmické bubliny k další zvané „G-cloud“. Jak nás přechod sluneční soustavy do nové oblasti vesmíru ovlivní, není známo.

Vyvíjení tlaku na heliosféru

Oblast vesmíru s jiným složením může vyvíjet větší tlak na heliosféru, která chrání planety před kosmickým ionizujícím zářením. Mělo by být jasné, že úrovně radiace jsou mimo heliosféru přibližně 10krát vyšší. Zóna s vyšší hustotou by mohla vyvinout větší tlak na heliosféru a uvolnit více škodlivého kosmického záření do vnitřní sluneční soustavy.

iZdroj fotografie: Unsplash

Existují na hranicích specifické zóny?

Přestože má „G-mrak“ pravděpodobně přibližně stejnou hustotu jako oblast vesmíru, kterou v současnosti obýváme, astronomové stejně tápou. Konkrétně nemají jasno v tom, co se děje na hranicích mezi těmito oblastmi. Není známo, zda v místě oddělování existují zóny s vyšší nebo nižší hustotou.

Jak dlouho bude přesun trvat?

Obě vesmírné sondy Voyager, vypuštěné v roce 1977, již touto bariérou prošly, ale data z nich naznačují, že z neznámých důvodů Voyager 2 prošel záhadnou bariérou snadněji. Je nutné také podotknout, že sluneční soustava a Země procházely tímto mezihvězdným mrakem doposud přes 60 000 let. Astronomové ale věří, že vstup do nové oblasti bude trvat už jen asi 2 000 let, což není v kosmickém měřítku tak dlouho.

Jak by mohli astronomové tento proces urychlit?

Zdroj: DailyStar