Potvrzeno – Webbův teleskop je nenávratně poškozen. Zasáhl ho malý meteorit

Vesmír je plný nebezpečí, které mohou poškodit družice a teleskopy. Bylo jen otázkou času, než nějaké těleso narazí do Webbova teleskopu.

i Zdroj fotografie: iStock

Od svého vypuštění 25. prosince 2021 byl vesmírný dalekohled NASA jménem James Webb Space Telescope (JWST) zasažen nejméně 19 drobnými vesmírnými kameny. Většinou se jednalo o malé kameny, které nezpůsobily žádné poškození. Jedna ze srážek však zanechala znatelné škody na jednom z 18 pozlacených zrcadel dalekohledu.

Poškození teleskopu

V rozsáhlé nové zprávě o stavu, která byla zveřejněna v preprintové databázi arXiv.org, se výzkumníci NASA podělili o první snímky ukazující rozsah tohoto poškození. Na snímku zrcadla C3 v pravém dolním rohu se místo nárazu jeví jako jediná jasně bílá promáčklina na povrchu zlatého zrcadla.

Zpráva uvádí, že náraz, k němuž pravděpodobně došlo mezi 23. a 25. květnem letošního roku, zanechal „neopravitelné“ poškození malé části tohoto zrcadla. Zdá se však, že tento malý důlek vůbec neomezil výkon teleskopu. Ve skutečnosti výkon JWST překonává očekávání „téměř ve všech směrech“

Kosmický odpad

Drobné kameny známé jako mikrometeoroidy jsou pro kosmické sondy na oběžné dráze blízké Zemi velmi známou hrozbou. Americká síť pro sledování vesmíru sleduje více než 23 000 kusů kosmického odpadu na oběžné dráze. Rozměry těchto předmětů jsou větší než velikost softbalového míčku. Miliony menších vesmírných kousků v okolí je však téměř nemožné monitorovat.

iZdroj fotografie: Piqsels

Místo toho NASA a další vesmírné agentury počítají s nevyhnutelnými srážkami. „Každá kosmická loď se nevyhnutelně setká s mikrometeoroidy, uvádí se v nové zprávě. Dosud šest mikrometeoroidů zanechalo na zrcadlech JWST znatelné „deformace“. V průměru to představuje přibližně jeden znatelný náraz za měsíc od spuštění teleskopu.

Se srážkami se počítalo

Se srážkami se ovšem počítalo. Při stavbě JWST inženýři záměrně zasáhli vzorky zrcadel objekty o velikosti mikrometeoroidů, aby otestovali, jak takové nárazy ovlivní výkon teleskopu. Nečekaná však byla velikost většího impaktoru, který promáčkl zrcadlo C3. Tento vesmírný kámen byl zřejmě větší, než na jaký se tým připravil, a vědci se nyní snaží posoudit, jaký dopad by mohly mít další podobné nárazy na JWST.

iZdroj fotografie: Piqsels

Teleskop funguje bez problémů

Na nové zprávě o stavu projektu, která zatím nebyla recenzována, se podílelo více než 200 vědců pracujících v NASA, Evropské kosmické agentuře (která se spolu s NASA a Kanadskou kosmickou agenturou podílela na výstavbě JWST) a dalších vědeckých institucích po celém světě.

I přes nečekaný zásah do zrcadla C3 vědci zjistili, že teleskop po šestiměsíčním uvádění do provozu funguje bezchybně a má před sebou zářnou budoucnost plnou objevů. „JWST byl zamýšlen tak, aby umožnil zásadní průlom v našem chápání vzniku a vývoje galaxií, hvězd a planetárních systémů,“ uvádí se ve zprávě. Po tom, jak funguje po tomto poškození, není důvod nevěřit, že by JWST ve své misi selhal.

Jaké zásadní informace myslíte, že nám JWST zprostředkuje?

Zdroj: LiveScience