Astronomové detekovali záhadný rádiový signál, který rytmicky pulzuje jako tlukot srdce. O to podivnější je, odkud se ozývá

Věda odhaluje informace o rádiovém výboji, který se snaží dodnes identifikovat, avšak technologie neumožňují hlubší analýzu. Zůstává jen spousta otázek a teorií.

i Zdroj fotografie: S vědomím ICRAR

Signál pojmenovaný FRB 20191221A je rychlý rádiový záblesk. Konkrétně se jedná o zkratku FRB neboli intenzivně silný záblesk rádiových vln, který přichází z neznámého místa původu. Většina FRB trvá maximálně několik milisekund, ale nový signál je mnohem delší. Trval cca 3 sekundy, což z něj dělá nejdelší FRB, jaký byl kdy objeven.

Podivné rádiové záblesky

Kromě toho produkuje záblesky rádiových vln. Tyto vlny se opakují každých 200 milisekund v rytmu podobném srdečnímu tepu, což z něj činí FRB s nejjasnějším periodickým vzorem, jaký byl kdy detekován. Rychlé rádiové záblesky vybijí během několika milisekund více energie než Slunce za rok. Astronomové si dlouho lámali hlavu nad zdrojem těchto náhlých, jasných záblesků. Ale protože FRB vybuchují převážně z galaxií vzdálených miliony či miliardy světelných let a vzplanou rychle, vědci se snažili identifikovat zdroje těchto výbuchů.

Magnetary a pulsary

V roce 2020 umožnila vůbec první detekce FRB v naší vlastní galaxii vědcům vysledovat původ FRB k magnetaru. Jedná se o vysoce magnetizovaný, rychle rotující obal mrtvé hvězdy. Jeho příbuznými jsou pulsary, zvláštní typy neutronových hvězd, což jsou ultrahusté hvězdné mrtvoly, které zůstaly po explozivní smrti hvězd.

Pulsary a magnetary mají neobvykle silná magnetická pole, která jsou často milionkrát či bilionkrát silnější než ta na Zemi. Rychlou rotací smetou ze svých pólů paprsek intenzivního elektromagnetického záření jako obří majáky. Vědci si však nejsou jistí, zda všechny FRB pocházejí konkrétně z magnetarů.

Signál zůstává nadále záhadou

Ve vesmíru není mnoho věcí, které vysílají periodické signály,“ uvedl v prohlášení spoluautor studie Daniele Michilli, astrofyzik z Massachusetts Institute of Technology. „Příklady, které jsou známy z vlastní galaxie, jsou rádiové pulsary a magnetary, které rotují a produkují paprskovou emisi podobnou majáku. Konstatuje se, že tento nový signál by mohl být magnetar nebo pulsar na steroidech.“ Vědcům zároveň láme hlavu jeho extrémní svítivost. Odkud se veškeré tyto vlastnosti berou je pro vědu záhadou.

iZdroj fotografie: Unsplash

Jak to bude dál?

Aby se vědci dozvěděli více o vzplanutích a jejich záhadném zdroji, připravují se nyní zachytit další pulsy z FRB 20191221A. Pomohlo by to týmu prozkoumat, co by mohlo být příčinou pulzů, a dozvědět se více o neočekávaném chování neutronových hvězd. Signál se dá zároveň využít k nejrůznějším studiím. Bohužel to technologie v současnosti nedovolují, ale v blízké budoucnosti, s pokrokem ve vědě, to může vypadat velice reálně. Samozřejmě s tím přijde i možnost objevit takových pozoruhodných signálů daleko více.

Co zapříčinilo dle Vás tento záhadný signál?

Zdroj: LiveScience