Poslední studie prokázaly, že mimozemský život existuje. Mikroby se ukrývají ve „vzduchových kapsách“ půdy na Marsu

Vědci, kteří pátrají na rudé planetě po mimozemském životě, jej mohou najít schovaný v nově objevených „kapsách“ jílu.

i Zdroj fotografie: Pixabay

Dutiny naplněné vzduchem mohou totiž fungovat jako miniaturní životní reaktory, které vysoce podporují vznik mikroskopického života, což potvrzuje i nová studie. Experti tyto dutiny objevili, když podrobně zkoumali části starého meteoritu pocházejícího z Marsu, který byl uschovaný ve francouzském muzeu. Z nálezů plyne, že život mohl na Marsu existovat mnohem déle, než se dříve odhadovalo.

Dodnes žijící mikroorganismy na rudé planetě

Výklenky pro zrod života tohoto typu na Marsu nejspíše vznikaly opakovaně po mnoho období jeho historie, uvedli experti v magazínu Astrobiologie. Vlastnosti půdy Marsu nám zůstávají zatím spíše skryté, a pokud jde o skály, jsme na tom podobně. Zkoumaný meteorit byl nalezen v roce 2009 v poušti v severní Africe a má se za to, že se tu ocitl následkem dopadu jiného tělesa na Mars před více než 1 miliardou let.

iZdroj fotografie: Pixabay

Předpokládá se, že v té době měla rudá planeta velmi suchý povrch, tedy prakticky stejný, jako má i dnes. Mars býval nejspíše pokryt jezery a řekami, ovšem v době před asi 3,7 miliardami let. Vodní plochy pak vyschly v důsledku velmi rychlé změny klimatu. Nová studie ovšem s tímto polemizuje, protože ve vzorku, který měl být původně úlomkem kůry Marsu, našli vědci při podrobném zkoumání jíl. To by znamenalo přítomnost vody během formování tohoto kusu materiálu.

Není kousku jílu bez trochy vody

Pro vytvoření jílu je potřeba voda a skály, které spolu interagují. Meteorit pochází z doby, kdy na povrchu Marsu skoro žádná voda nebyla, jenže ta se musela odněkud vzít. Podle Dr. Vienneta a jeho kolegů se tento jíl zformoval následkem vulkanické činnosti na povrchu Marsu před více než miliardou let. Tato teorie už byla diskutována několikrát a při nových důkazech může pozměnit náš pohled na to, co činí planetu obyvatelnou.

iZdroj fotografie: Unsplash

To proto, že jíl může sloužit jako Petriho miska pro vznik života bez potřeby hojnosti vody na povrchu konkrétní planety. Když se zformuje, vytvoří jíl síť vnitřních kapes, které slouží jako „kóje“ pro vznik života. V zásadě je pak potřeba jen několik životadárných molekul a troška vody, aby proces zrodu začal. Podle expertů mají právě tyto jílové kapsy velmi příznivou strukturu pro organické reakce vedoucí nakonec ke vzniku mikroorganismů.

Zdroj: The Sun