Koncem července nás čeká obrovská podívaná. Na obloze bude možné vidět dosud největší výbuch komety

Během tohoto měsíce můžete opět spatřit rozpadlé a jasné seskupení částic známé komety, kterou bylo možné taktéž vidět roku 2007 klasickým hvězdářským dalekohledem.

i Zdroj fotografie: iStock

Letos v létě budou moci obyvatelé severní polokoule spatřit na hvězdné obloze mrak podobný přesýpacím hodinám. Tato noční show přijde s přehlídkou komety 17P/Holmes, která v říjnu 2007 vypustila obrovský záblesk plynu a prachu. Tím způsobila několikanásobné zjasnění a nakrátko se stala největším objektem ve sluneční soustavě.

Částice komety uchvátí červencovou oblohu

Zpočátku se zdálo, že částice vydávané při tomto rekordním vzplanutí se mohou jednoduše rozptýlit do vesmíru. Opak však byl pravdou a kometa se ukázala světu v plné kráse. Věří se, že letošní rok bude přehlídka komety ještě daleko jasnější, uvedla pro Live Science Maria Gritsevich, planetární vědkyně z Helsinské univerzity ve Finsku.

Orbitální vzplanutí

Kometa 17P/Holmes obíhá mezi Marsem a Jupiterem. Anglický astronom Edwin Holmes ji poprvé objevil v roce 1892, kdy kometa vzplanula dostatečně velkým výbuchem. Díky tomu ji jasně zachytil pohledem během pozorování galaxie Andromeda. Výbuch v roce 2007 byl však ještě daleko větší.

iZdroj: Unsplash

Nikdo přesně neví, jakým způsobem kometa produkuje tak dramatické výbuchy. Může k nim dojít, když podpovrchový led v těle komety přejde z neuspořádaného amorfního uspořádání do strukturovaného krystalického uspořádání. Tento přechod uvolňuje plyn z ledu a vytváří vnější tlak na povrchu komety. Výsledkem je erupce ledu, plynu a prachu. Spoluautora studie Markku Nissinena udivoval fakt, že se takový proces stane, aniž by se kometa rozbila na kousky.

Současné studování komety

Modelování prachové stopy může astronomům jednoho dne pomoci studovat kometu zblízka a osobně. S přesnou mapou, kde je prach z komety, by vědci mohli vypustit kosmickou loď ke sběru materiálu. To je snazší návrh, než zachytit a odebrat vzorky samotné komety. Nissinen a jeho kolegové nyní plánují modelovat prachovou stopu původního výbuchu z roku 1892 v naději, že najdou prach z této události.

Jak to bude letošní rok?

Během tohoto měsíce Země projde bodem, kde se prachové částice komety spojí a vytvoří seskupení jasných a viditelných částic. Tuto událost budou moci pozorovat i amatérští astronomové. Pouhým okem ji však nebude možné spatřit, ale užít si ji můžete i s velmi výkonným dalekohledem. Pozorovat tento jev bude možné od konce července v souhvězdí Pegasa. Příští úkaz komety v blízkosti Slunce se uvádí na leden roku 2028.

Zažili jste v roce 2007 tento pozoruhodný úkaz?

Zdroj: Science