Jen kousek od naší planety se objevil záhadný objekt. Astronomové dosud nespatřili nic podobného

Astronomové vůbec poprvé zachytili neobvyklý objekt, který navíc vysílá radiové vlny. Může se jednat o velký převrat v „komunikaci s vesmírem“.

i Zdroj fotografie: Depositphotos

Jde o objekt zcela odlišný od čehokoli, s čím se astronomové dosud setkali. Podle badatelů může jít o neutronovou hvězdu nebo bílého trpaslíka, tedy zhroucené jádro hvězdy s ultrasilným magnetickým polem. Rotuje ve vesmíru a vysílá paprsek radiace, který prochází naším zorným polem. Každých 20 minut se tak na 1 minutu stává tím nejjasnějším radiovým objektem, jaký lze zachytit na celé naší obloze.

Na našem vesmírném dvorečku

Tým vede astrofyzička Dr. Natasha Hurley-Walker z Mezinárodního centra pro radiovou astronomii. „Tento objekt se během našich pozorování střídavě objevoval a mizel, a to po několik hodin,“ uvedla. To bylo naprosto nečekané a pro astronomy dokonce děsivé. Žádný jiný objekt na obloze se totiž takto neprojevuje. Navíc je ta věc docela blízko, jen asi 4 000 světelných let. To je náš galaktický dvorek,“ upřesnila poměry vzdálenosti.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Objekt objevil student Curtin University Tyrone O’Doherty pomocí teleskopu Murchison Widefield Array (MWA) v Západní Austrálii. Použil k tomu ještě novou techniku, kterou sám vyvinul. „Je vzrušující, že objekt, který jsem loni identifikoval, se projevuje takhle zajímavě,“ prohlásil O’Doherty, který je aktuálně v doktorandském programu. „Pole MWA je extrémně citlivé a perfektní pro sledování celé oblohy včetně detekce nečekaných jevů.“

Blikání přítomnosti není nové

Objekty, které se ztrácí a zase objevují, nejsou pro astronomy novinkou, říkají jim „přechodné“. „Když studujeme přechodné jevy, sledujeme smrt obrovských hvězd a aktivitu trosek, které za sebou nechaly. Pomalé přechodné jevy jako supernovy se objeví během několika dní a zmizí za několik měsíců. Rychlé, jako neutronová hvězda zvaná pulsar, blikají rychlostí několika milisekund, případně vteřin.“

iZdroj fotografie: Depositphotos

Spoluautorka objevu Dr. Gemma Anderson ovšem prohlásila, že něco s „blikáním“ v minutové frekvenci je opravdu podivné. Záhadný objekt byl neuvěřitelně jasný a menší než Slunce. Vysílal vysoce polarizované záření, tudíž má nejspíš extrémně silné magnetické pole. Podle Hurley-Walker toto pozorování potvrzuje predikovaný objekt zvaný „magnetar s ultradlouhou periodou“. Jde o teorii pomalu rotující neutronové hvězdy.

Nečekaná forma potvrzení predikce

Nikdo však neočekával, že ji odhalí napřímo tímhle způsobem, protože nečekali takovou jasnost objektu. „Nějak to mění magnetismus na radiové vlny, a to mnohem efektivněji než cokoli, s čím jsme se doposud setkali.“ Hurley-Walker aktuálně objekt pozoruje s očekáváním, zda se záření opět ukáže. „Jestli ano, pak jsou na jižní polokouli i na orbitě teleskopy, které se na něj mohou podívat zcela přímo.“

Dalším plánem je najít na obloze pomocí metody MWA ještě další podobně podivné objekty. „Více nálezů nám řekne, zda jde o jednorázovou anomálii, nebo tu máme velkou populaci, které jsme si dosud nevšimli,“ vysvětluje. Klíčem pro nález a jeho další studium je sběr a rozbor dat z teleskopu MWA po celou uplynulou dekádu. Právě zpětné procházení obrovské masy dat je pro astronomii docela unikátní postup. Určitě nás tedy čekají další odhalení.

Který galaktický objekt vám zatím nejvíce učaroval?

Zdroj: ScienceDirect