Je možné odposlouchávat mimozemšťany? Skupina studentů odhaluje, jak na to, a zanechává odkaz dalším badatelům

Možnost existence mimozemšťanů trápí a udivuje lidstvo už mnoho let. Skupina studentů přišla s nápadem, jak detekovat jejich náznaky pomocí gravitačních čoček.

i Zdroj fotografie: iStock

Einsteinova teorie obecné relativity říká, že gravitační síla masivních nebeských objektů může ohýbat světlo. Když tak učiní, zaostří a zvětší světlo jako dalekohled v efektu zvaném gravitační čočka. Ale viditelné světlo nemusí být jediné, co je tímto procesem ovlivněno. Mladší generace zabývající se hledáním mimozemské inteligence (SETI) na Penn State naznačuje, že komunikační signály by mohly být zesíleny také gravitační čočkou. Pokud je toto pravda, tak je skutečně možné odposlouchávat mimozemskou komunikaci přenášenou kolem Slunce.

Podobný způsob jako u mobilních sítí

Skupina studentů teoretizuje, že mezihvězdné komunikační sítě by mohly využívat gravitační čočky k podobným přenosům jako u mobilních sítí zde na Zemi. „Lidé neustále používají sítě ke komunikaci po celém světě,“ řekl Nick Tusay, student kurzu, v prohlášení. „Když používáte mobilní telefon, elektromagnetické vlny jsou přenášeny do nejbližšího mobilního zařízení, které se připojuje k dalšímu apod.“

Využití gravitační čočky

Pokud jsou sondy umístěny ve specifických pozicích blízko hvězdy, aby se využilo její gravitační čočky, mohly by být použity jako přenosové body pro komunikační síť. Studenti navrhují, že jestli pokročilý mimozemský druh objevil tento proces a používal by Slunce jako přenosný bod, tak by signály bylo možné zachytit.

Jak dopadlo jejich testování?

Tuto hypotézu testovali sběrem dat z Green Bank Telescope v Západní Virginii. Použili rádiové vlnové délky, ale neobjevili žádné mimozemské přenosy. Všechna naděje však není ztracena. Jejich rádiové vysílání bylo totiž omezené jen na jednu noc, a tak tedy doufají, že budoucí skupina studentů bude pokračovat v naslouchání mimozemským přenosům.

iZdroj fotografie: Unsplash

Možnost zkoumat nové exoplanety

Zatímco současná skupina studentů doufá, že ta budoucí bude pokračovat v jejich odkazu, věda našla nové využití pro gravitační čočky. Lze je totiž využít i jinak než k hledání mimozemského života. Astronomové zvažovali využít gravitační čočky jako způsob, jak v podstatě postavit obří dalekohled. Ten by mohl sloužit k objevování exoplanet kolem hvězd. Tento názor sdělil v prohlášení Jason Wright, profesor kurzu a ředitel The Penn State Extraterrestrial Intelligence Center. Článek popisující tuto techniku využití byl přijat k publikaci v The Astronomical Journal.

Co podle vás bude potřebovat budoucí skupina studentů k detekci mimozemšťanů?

Zdroj: Space