Astronomové plánují vylovit z oceánu mezihvězdný meteorit z roku 2014. Mají od toho velká očekávání

Astronomové se vydají naleznout známky po malém meteoritu na dně oceánu, který se zřítil na Zemi již v roce 2014, a doufají, že najdou důkazy o něčem velkolepém.

i Zdroj fotografie: iStock

Astronomové plánují rybářský výlet, aby prozkoumali pozůstatky malého meteoritu, který dopadl na Zemi 8. ledna 2014. Konkrétněji se zřítil do Tichého oceánu s energií ekvivalentní asi 121 tunám (110 metrických tun) TNT. Tým z Harvardské univerzity věří, že najde úlomky tohoto mezihvězdného kamene, a zároveň doufá ve známky mimozemské civilizace.

Jedná se o pravdivou studii?

„Nalezení takového fragmentu je důležité pro odpovědi na již dlouho celosvětově žádané otázky Sluneční soustavy,“ řekl Amir Siraj, astrofyzik z Harvardské univerzity. Taktéž identifikoval mezihvězdný původ objektu ve studii z roku 2019 s 99,999% spolehlivostí. To se ale letošní rok změnilo, jelikož mu americké vesmírné velení vydalo potvrzení, že se jedná o pravdivou studii. Jediným tvrdým oříškem je fakt, že neexistuje žádný svědek této události.

Velice unikátní vesmírný objev

„Meteorit zasáhl atmosféru asi 160 kilometrů od pobřeží Papuy Nové Guineje uprostřed noci, s asi 1% energií bomby v Hirošimě,“ řekl Siraj. A tak tedy na základě studií dostal meteorit své jméno. CNEOS 2014-01-08, měřící pouhého půl metru na šířku, se nyní zdá být prvním mezihvězdným objektem, který byl kdy ve Sluneční soustavě objeven.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Další zajímavé objevy poslední doby

Před pár lety zkoumali astronomové podobný objekt zvaný Oumuamua. Jedná se o vesmírný kámen nalezený v roce 2017 během průzkumu oblohy Pan-STARRS. Údajně proletěl Sluneční soustavou rychlostí téměř 92 000 km/h a později harvardský astrofyzik Avi Loeb, kolega Siraje, tvrdil, že by se mohlo jednat o mimozemský stroj. Po objevu Oumuamua následovala v roce 2019 kometa 2I/Borisov, objevená amatérským astronomem Gennadiym Borisovem.

CNEOS 2014-01-08 je ale daleko unikátnější. Značně překonal pevnost materiálu typického železného meteoritu, což by podle Siraje mělo ještě usnadnit jeho obnovu. „Většina meteoritů obsahuje dostatek železa, takže se přichytí k typu magnetu, který plánujeme použít pro oceánskou expedici,“ řekl. Vzhledem k jeho extrémně vysoké pevnosti materiálu je také dle Siraje velmi pravděpodobné, že úlomky CNEOS 2014-01-08 jsou feromagnetické.

Zkoumání dna oceánu

Na základě studií meteoritu vznikl projekt Galileo, který sestavil loď pro použití magnetických saní na navijáku s dlouhým vlascem. Ty budou taženy po mořském dně ve vzdálenosti 1,7 km po dobu 10 dnů. Doufá se, že magnet dokáže obnovit drobné úlomky meteoritu o průměru alespoň 0,1 milimetru.

iZdroj fotografie: Unsplash

Nedostatek finančních prostředků

Není úplně jasné, kdy budou astronomové moci svou expedici uskutečnit. Projekt Galileo již má přiděleno 500 000 amerických dolarů a dalších 1,1 milionu je zapotřebí, aby se projekt realizoval. To je podle Siraje hodnota, která se dá ve srovnání s vesmírnou misí splnit. To, jestli se bude projekt nadále financovat, je však záhadou.

Siraj s Loebem v současnosti pracují na podrobnostech mise, která umožní studovat mezihvězdný objekt na blízko. Dobrou inspirací je pro ně výše zmiňovaný objekt Oumuamua, který má vhodné parametry pro studium. Jednalo by se ale o další, výrazně dražší finanční náklady, než je milion dolarů.

Jak přínosné bude vylovení daného meteoritu?

Zdroj: LiveScience