Vědci budou lovit temnou vesmírnou hmotu ve formě „meteoritů“. Jsou přesvědčeni, že objeví dosud nedosažitelné

Přestože temná hmota tvoří 85 % celkové hmoty vesmíru, zůstává pro přímou detekci nepolapitelná. Výzkumy ale přichází s řešením, jak to umožnit pomocí atmosféry.

i Zdroj fotografie: iStock

Předpokládá se, že temná hmota obklopuje vesmír, avšak je neviditelná. Tedy nevyzařuje, neabsorbuje ani neodráží světlo a velmi zřídka interaguje s běžnou hmotou. Může se to zdát jako příliš pohodlné vysvětlení, ale vědci jsou přesvědčeni, že temná hmota existuje i přesto, že je pro lidstvo nedosažitelná.

Předmětem pro výzkumníky se stala temná hmota

Ačkoli to nikdy nebylo experimentálně potvrzeno, zdá se, že temná hmota se projevuje svým gravitačním vlivem na hvězdy, galaxie a kupy. Dle výzkumů se totiž zjistily velmi podivné pohyby. I přesto se však jedná o jeden z nejdůležitějších vědeckých objevů všech dob. Není tedy překvapením, že je předmětem tolika experimentů.

Temná hmota má také své mouchy

I tento experiment temné hmoty se ale potýká s určitými problémy. Týkají se výhradně široké škály hmotnostních rozdílů, energií a interakcí. Fyzici se tedy snaží objevit temnou hmotu tím, že navrhují řadu různých experimentů, které hledají signály na základě dosavadních vlastností. Nová studie vědců z Ohio State University navazuje jedinečným přístupem. Jejich tým spekuluje, že pokud částice temné hmoty mají velkou hmotnost, mohou někdy vstoupit do zemské atmosféry jako meteory. Zároveň by také mohly zanechat detekovatelné stopy.

Zanechávají po sobě stopy

Když meteory létají po obloze, zanechávají za sebou ohony záření, které produkují volné elektrony. Tyto „ionizační usazeniny“ odrážejí elektromagnetické vlny vysílané radarovými přístroji, což lidem umožňuje detekovat meteory procházející vzduchem. Nový výzkumný tým tvrdí, že částice temné hmoty budou produkovat podobné, ale odlišné signály.

iZdroj fotografie: Unsplash

Výzkumníci popsali, jak by tyto meteory temné hmoty mohly vypadat, a navrhli řešení. Jejich analýza by mohla odhalit, zda se jedná o všechny meteory, nebo jakékoli částice temné hmoty, které se skrývají před zraky. V podstatě se tak celá atmosféra planety promění v jeden obří detektor temné hmoty.

Něco jako hledání pokladu

Částice temné hmoty mohou mít všelijaké vlastnosti. Většina experimentů je zaměřena na nalezení prvního objektu, jenž se má skrývat někde v podzemí. Ale pokud mají jeho částice velkou hmotnost, nemusí se k těmto detektorům dostat, což může zapříčinit nedostatek pozitivních výsledků po celá desetiletí.

Objevili jste někdy přírodní úkaz, který měl nečekanou hodnotu?

Zdroj: TechInsider