Byl objeven druhý mimozemský svět. Nachází se jen kousek od hvězdy, která je Zemi jednou z nejbližších

Mezinárodnímu týmu astronomů se podařilo objevit dosud neznámou exoplanetu, která obíhá kolem naší nejbližší hvězdy HD 83443. Tento nový svět vypadá velmi slibně.

i Zdroj fotografie: Depositphotos

Konkrétně jde o planetu o hmotnosti jednoho a půl Jupiteru, která obíhá kolem Slunce po vysoce excentrické dráze trvající 22 let. Studie byla publikována na předtiskovém serveru arXiv a Phys.org se o ní krátce zmiňoval. Tato nová planeta se stala již druhou, kterou astronomové objevili právě v planetární soustavě HD 83443. Ta se nachází asi 133 světelných let od Země a samotná hvězda HD 83443 je jednou z nám nejbližších.

Planety neobvyklých oběžných drah

Její stáří se odhaduje na 2,64 miliardy let a efektivní teplota tohoto tělesa je 5 155 stupňů Celsia. Její metalicita je víc než 2krát vyšší, než u Slunce. V astronomii tento pojem vyjadřuje poměr obsahu těžších prvků v tělesu vzhledem k obsahu helia a vodíku. Astronomové již dříve našli na okolní oběžné dráze velmi horkou exoplanetu třídy Jupiteru, označenou aktuálně HD 83443 b. Teď skupina vědců objevila další slibná tělesa.

Tým astronomů vedený Adrianou Errico z Univerzity South Queensland v Austrálii objevil další obří planetu. Její existenci potvrdila pozorovaná data za použití čtyř ultrapřesných přístrojů. Astronomové také analyzovali řadu dat shromážděných z dalších pozorování za posledních 22 let. Tento nově objevený mimozemský svět dostal označení HD 83443 c. Podle výpočtů má 1,5krát větší hmotnost, než Jupiter.

Jeden kód a několik verzí

Svou hostitelskou hvězdu obíhá každých 22,6 roku a je vzdálena asi 8 astronomických jednotek (AU). Jedná se o astronomickou jednotku délky. Původně byla definována jako střední vzdálenost Země od Slunce. Byla stanovena v roce 1771 při sledování přechodu Venuše přes sluneční disk francouzským astronomem Jérôme Lalandem. Astronomové zdůrazňují, že oběžná dráha HD 83443 c má neobvyklou excentricitu 0,76.

iZdroj fotografie: Depositphotos

To znamená, že tato planeta byla v minulosti vystavena vlivu jiných velkých těles, případně jim stále podléhá. Je docela dobře možné, že tento planetární systém může obsahovat ještě třetí, tentokrát méně hmotnou planetu. Ta by mohla být menší, než 0,4 hmotnosti Jupiteru. Autoři práce ovšem upozorňují na nutnost dalšího výzkumu tohoto systému. Jen tak bude možné lépe poznat jeho vlastnosti a zákonitosti, které slibují mnohé další objevy.

Co dalšího myslíte, že astronomové v systému objeví?

Zdroj: ScienceDirect