Do Sluneční soustavy míří obr: Největší kometa, která byla dosud pozorována. Kdy ji bude možné vidět?

Největší kometa, kterou kdy astronomové zachytili, míří naším směrem a za 10 let se setká s oběžnou dráhou Saturnu. Vědci jsou napjatí, co pohyb tohoto těla přinese.

i Zdroj fotografie: Pixabay

Obrovská kometa Bernardinelli-Bernstein byla objevena dvojicí vědců Pedrem Bernardinellim a Garym Bernsteinem na archivních snímcích při průzkumu temné energie. V roce 2014 byl tento objekt 4,3 miliard kilometrů od Slunce, tedy skoro na úrovni oběžné dráhy planety Neptun. Po odmlce trvající 3,5 milionu let se toto gargantuovské těleso vydává naším směrem. Jde nejspíš o největší kometu, jaká byla kdy badateli zachycena.

Setkání za 10 let

Kometa s kódovým označením C/2014 UN 271 míří do vnitřní struktury naší Sluneční soustavy a objeví se tu nejspíš za deset let, tedy v roce 2031. Tato kometa má velikost minimálně 100 kilometrů, což je 1000krát víc než u běžně pozorovaných komet. Je na poměry komet natolik obrovská, že ji vědci původně mylně považovali za trpasličí planetu. To uvádí i stanovisko badatelů k jejímu objevu během června 2021. Jenže se jako trpasličí planety nechovala.

iZdroj fotografie: Pixabay

Bližší rozbor odhalil, že se velmi rychle pohybuje skrze Oortův oblak. To je hypotetická oblast tvořená kometami, která se nachází na kraji Sluneční soustavy. Jedná se nejspíš o zbytky původní planetární mlhoviny, které naši soustavu formovaly. Kometa postupovala směrem ven z tohoto shluku a měla dokonce typický jasně zářící kometový „ohon“. Ten je zřetelnou známkou právě ledové komety mířící do relativně teplého středu solárního systému.

Cesta ke Slunci

Díky dalším údajům mohli astronomové kometu více prozkoumat a také odhadnout její budoucí dráhu směrem ke slunci. Předně je potřeba upozornit na skutečnost, že tato kometa nepředstavuje pro Zemi žádnou hrozbu. Momentálně stále prochází Oortovým oblakem, nejblíže Slunci bude asi v roce 2031. Jenže i tehdy se bude nacházet asi ve stejné vzdálenosti od hvězdy jako oběžná dráhy planety Saturn. To je blíže, než když se tu objevila naposledy.

iZdroj fotografie: Pixabay

Pokud budete chtít tuto událost pozorovat, neobejdete se bez vybavení v podobě teleskopu. Poslední návštěva této komety proběhla před 3,5 miliony let a tehdy se objevila 18 AU od Slunce. Jde o tzv. astronomickou jednotku odpovídající cca 150 milionům kilometrů. Průchod v roce 2031 by měl být o 8 AU blíže Slunci. Pro astronomy jde o novou kometu v tom smyslu, že lidské oko tento objekt ještě při průletu soustavou nespatřilo. Bude mít tedy premiéru.

Pozorujete pomocí teleskopu astronomické jevy, například Perseidy?

Zdroj: LiveScience