Astronomové narazili na zcela nový typ hvězd záhadného původu. Německým badatelům uniká způsob jejich vzniku

Dva nově objevení bílí trpaslíci nedají vědcům spát. Mají zvláštní složení, které se u objektů tohoto typu běžně nevyskytuje.

i Zdroj fotografie: Pxhere

Když hvězdám o určité hmotnosti dojde palivo“ a explodují, zanechají za sebou velmi husté jádro, ve kterém už ovšem nemůže dojít k fúzní reakci. Tento zbytek – zvaný bílý trpaslík – se pak další miliardy let pomalu ochlazuje na teplotu okolního vesmíru. Nyní však němečtí astronomové objevili dva bílé trpaslíky, kteří se vymykají běžnému popisu. Svůj objev popsali a publikovali v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Bílá trpasličí anomálie

Povrchu bílých trpaslíků dominuje helium, tady je ale vysoká koncentrace uhlíku a kyslíku. Tým našel koncentrace těchto dvou prvků dosahující až 20 %. Zajímavé přitom je, že uhlík a kyslík jsou formou „popela“, který vzniká právě při spalování helia uvnitř hvězd. Jenže tuto fázi mají tyto hvězdné pozůstatky už dávno za sebou. Ještě záhadnější je pak skutečnost, že jsou oba mnohem žhavější a širší než většina dosud poznaných bílých trpaslíků. To naznačuje, že helium může uvnitř stále hořet.

„Normálně bychom očekávali, že hvězdy s tímto složením povrchu dokončí ve svých jádrech spalování helia a jsou prostě na cestě k formě bílého trpaslíka,“ vysvětluje profesor Klaus Werner, vedoucí badatel týmu. Tyto nové hvězdy jsou tak pro nás velkou výzvou, protože jde o něco neobvyklého v hvězdné evoluci.“ Vědci z Argentiny mají ovšem hypotézu o tom, jak se tyto podivné nové hvězdy vlastně zrodily a proč se odlišují.

Blízké setkání dvou trpaslíků

Páry bílých trpasličích hvězd v opravdu blízkých binárních systémech se mohou někdy navzájem přitahovat. Následně se srazí a vytvoří zcela nový objekt. Pokud by složení každého z původních bílých trpaslíků bylo správné, mohla by pak vzniknout právě tato nová podivná hvězda. „Za normálních okolností takové spojení nevede ke vzniku hvězd, které jsou obohaceny uhlíkem a kyslíkem,“ uvedl Dr. Miller Bertolami, hlavní autor hypotézy.

iZdroj fotografie: Pxhere

„Myslím si ale, že v binárních systémech se zcela specifickými hmotnostmi může být bílý trpaslík bohatý na uhlík a kyslík zničen a skončit následně na vrcholu toho bohatého na helium. Což by vedlo i ke vzniku takovýchto hvězd.“ Ovšem ani v takovém případě model nevysvětluje všechny pozorovatelné rysy těchto nových hvězd. Nejde přitom o první prapodivné bílé trpaslíky.

Trpasličí pulsary a prstence

Jiná nedávná pozorování odhalila například bílé trpaslíky s prstencovými systémy nebo bílé trpasličí pulsary. Stejně tak se objevila zvláštní hvězda, která neznámo jak jasně hoří v infračerveném světle, ale ne ve spektru viditelného světla. Podle výzkumníků je proto potřeba více dalšího bádání a pečlivého pozorování, aby byl původ těchto podivných jevů rozluštěn.

Kterého z hvězdných trpaslíků máte nejraději?

Zdroj: TheScientist