Zvedla telefon a přišla o 350 000 Kč: Jana (67) přišla během sekund o všechny úspory, vám se to brzy stane také

Útoky podvodníků jsou stále intenzivnější a vynalézavější. Nově přišli podvodníci s věrohodnými telefonáty, které vytvářejí na svou oběť obrovský nátlak. Přicházejí si tak na miliardy korun.

i Zdroj fotografie: Depositephotos
                   


Kybernetičtí podvodníci vyvinuli novou metodu, jak oklamat klienty bank. Používají hlasové automaty, které se vydávají za zástupce banky a přesvědčují lidi, že je nezbytné aktualizovat svou bankovní mobilní aplikaci. Jejich cílem jsou přihlašovací údaje a peníze klientů.

Naléhavý telefonát

ČSOB varuje před novým trikem kybernetických podvodníků, kteří volají klientům banky prostřednictvím hlasových automatů a naléhavě je vyzývají k instalaci aktualizace mobilní aplikace. Pokud se klienti nechají strhnout, končí to krádeží jejich přihlašovacích údajů k bankovním účtům nebo platebním kartám a následným zneužitím k odcizení peněz.

„Tento podvod je velmi propracovaný. Telefon zazvoní, a když se zvedne, ozve se hlasový automat tvářící se jako zástupce banky, který varuje, že je třeba aktualizovat bankovní mobilní aplikaci, a pokud si přejete pokračovat, stiskněte „jedničku“. Jakmile ji stisknete, automat vám sdělí, že vám posílá SMS s odkazem na stažení nové verze. Poté vám poděkuje za spolupráci a zavěsí,“ popisuje začátek tohoto podvodu Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů skupiny ČSOB.

Věrohodnost hlasového automatu

Hlasový automat působí věrohodně a je obtížné poznat, že jde o podvod. „Obsah SMS zprávy, která dorazí dle pokynů automatu, vás vede na podvodnou webovou stránku, kde se vás snaží přimět k zadání přihlašovacích údajů. Pokud tak učiníte, poskytnete citlivé údaje přímo podvodníkům, kteří je mohou použít k ovládnutí vašeho internetového bankovnictví nebo získání informací z vaší platební karty a jejich zneužití,“ pokračuje v popisu podvodu Petr Vosála.

iZdroj fotografie: Depositephotos

Stupňující se nátlak

Podvodníci jdou dokonce ještě dál. Znovu se pokouší zneužít situaci a oslovit nejen ty, kdo na první dvě fáze podvodu – hlasový automat a falešnou SMS – nereagovali, ale i ty, kdo se nechali varovat. „Tentokrát jim zavolá živý podvodník, který se vydává za zaměstnance banky a upozorňuje je na podvod, který sám zorganizoval. Tímto způsobem se snaží přesvědčit lidi, že jsou na jejich straně a přimět je k další spolupráci, která opět končí odcizením citlivých údajů nebo peněz,“ uzavírá Vosála tento příběh o nejnovějším kybernetickém podvodu.

Varování a ochrana

Kyberútoky jsou na vzestupu, stovky tisíc lidí byly okradeny a způsobené škody přesahují miliardu korun. ČSOB a Policie ČR se proto spojily a připravily preventivní kampaň nazvanou Volač a Klikač, aby zvýšily povědomí o této problematice a varovaly před kybernetickými podvodníky. ČSOB se rovněž zapojila do aktivity ČBA s názvem nePINdej!, která prostřednictvím sofistikovaného testu odhaluje nejčastější triky podvodníků.

Zdroj: ČSOB
Diskuze Vstoupit do diskuze
110 lidí právě čte
Autor článku

Patrik Burčal

Zobrazit další články