Útoky podvodníků jsou stále intenzivnější a vynalézavější. Nově přišli podvodníci s věrohodnými telefonáty, které vytvářejí na svou oběť obrovský nátlak. Přicházejí si tak na miliardy korun.
Kybernetičtí podvodníci vyvinuli novou metodu, jak oklamat klienty bank. Používají hlasové automaty, které se vydávají za zástupce banky a přesvědčují lidi, že je nezbytné aktualizovat svou bankovní mobilní aplikaci. Jejich cílem jsou přihlašovací údaje a peníze klientů.
Naléhavý telefonát
ČSOB varuje před novým trikem kybernetických podvodníků, kteří volají klientům banky prostřednictvím hlasových automatů a naléhavě je vyzývají k instalaci aktualizace mobilní aplikace. Pokud se klienti nechají strhnout, končí to krádeží jejich přihlašovacích údajů k bankovním účtům nebo platebním kartám a následným zneužitím k odcizení peněz.
„Tento podvod je velmi propracovaný. Telefon zazvoní, a když se zvedne, ozve se hlasový automat tvářící se jako zástupce banky, který varuje, že je třeba aktualizovat bankovní mobilní aplikaci, a pokud si přejete pokračovat, stiskněte „jedničku“. Jakmile ji stisknete, automat vám sdělí, že vám posílá SMS s odkazem na stažení nové verze. Poté vám poděkuje za spolupráci a zavěsí,“ popisuje začátek tohoto podvodu Petr Vosála, manažer bezpečnosti digitálních kanálů skupiny ČSOB.
Věrohodnost hlasového automatu
Hlasový automat působí věrohodně a je obtížné poznat, že jde o podvod. „Obsah SMS zprávy, která dorazí dle pokynů automatu, vás vede na podvodnou webovou stránku, kde se vás snaží přimět k zadání přihlašovacích údajů. Pokud tak učiníte, poskytnete citlivé údaje přímo podvodníkům, kteří je mohou použít k ovládnutí vašeho internetového bankovnictví nebo získání informací z vaší platební karty a jejich zneužití,“ pokračuje v popisu podvodu Petr Vosála.
Stupňující se nátlak
Podvodníci jdou dokonce ještě dál. Znovu se pokouší zneužít situaci a oslovit nejen ty, kdo na první dvě fáze podvodu – hlasový automat a falešnou SMS – nereagovali, ale i ty, kdo se nechali varovat. „Tentokrát jim zavolá živý podvodník, který se vydává za zaměstnance banky a upozorňuje je na podvod, který sám zorganizoval. Tímto způsobem se snaží přesvědčit lidi, že jsou na jejich straně a přimět je k další spolupráci, která opět končí odcizením citlivých údajů nebo peněz,“ uzavírá Vosála tento příběh o nejnovějším kybernetickém podvodu.
Varování a ochrana
Kyberútoky jsou na vzestupu, stovky tisíc lidí byly okradeny a způsobené škody přesahují miliardu korun. ČSOB a Policie ČR se proto spojily a připravily preventivní kampaň nazvanou Volač a Klikač, aby zvýšily povědomí o této problematice a varovaly před kybernetickými podvodníky. ČSOB se rovněž zapojila do aktivity ČBA s názvem nePINdej!, která prostřednictvím sofistikovaného testu odhaluje nejčastější triky podvodníků.