Proč vlaky nemají bezpečnostní pásy? Prý je to bezpečnější

Bezpečnostní pásy jsou v autech všeho druhu naprostou samozřejmostí. Nabízí se tedy otázka, proč to samé nefiguruje ve vlacích coby prostředku veřejné hromadné dopravy.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Úřady navíc zcela pravidelně využívají veškerou svou přísnost ke kontrolám a všem provinilcům neváhají udělit vysoké pokuty. Ještě větší význam mají pásy v letadlech, kde je jejich obsluha základem každé úvodní přednášky o bezpečnosti letu. A nedávné tragické události v Tempe jsou připomínkou, že právě ve vagonech vlaků není tento bezpečnostní prvek vůbec k dispozici. Co tedy stojí za tím, že jsou vlakové sedačky ochuzeny?

Otázka bezpečnosti naruby

Při prvním vyslechnutí této skutečnosti vyvstanou nejspíš rozumné otázky. Pravdou však je, že reálný důvod opatření – respektive jeho nepřítomnosti – je jednodušší, než se může zdát. Dosavadní výzkumy bezpečnosti vlaků totiž vedly k naprosto jasnému závěru. V případě srážky, vykolejení nebo jiného druhu nehody bezpečnostní pásy cestující vůbec neochrání. Ba co víc, vedly by naopak k dalším zraněním, škodám i ztrátám na životech. Jak je to možné?

Mnohá šetření docházejí k závěru, že cestující by byli sice připoutáni k sedačkám, výrazně by to však zmenšilo potřebný prostor. Simulaci havárie vlaku za takových podmínek podnikl například carandmotor.gr za použití figurín s pásy kolem pasu, tedy jako v letadle. Ukázalo se, že se figuríny během havárie otáčely takovou silou, že vážná poranění krku byla prakticky nevyhnutelná. Jasně tedy vyplynulo, že by nejen neposkytly ochranu, ale přinesly další riziko.

Modelování mluví jasně

Odpověď na původní otázku snadno nabídne i celkem jednoduchý příklad. Pochází ze systému počítačového modelování britské rady pro bezpečnost a standardy železnice Rail Safety and Sandard Boards. Tato simulace ukázala, že pokud by všichni cestující při 66 nehodách, během nichž zemřelo 11 lidí, byli připoutáni, stoupl by počet obětí na 88. Zavedení bezpečnostních pásů by samozřejmě bylo možné, vyžadovalo by to však další opatření.

iZdroj fotografie: Pixabay

V první řadě jde o celkovou změnu konstrukce sedaček. Ty by musely být výrazně pevnější, což by se nejspíš odrazilo v dalších faktorech. Aby tedy byly pásy efektivní a měly nějaký bezpečnostní přínos, musela by se změnit celá řada dalších věcí. Na druhé straně se však pevné sedadlo může stát také rizikem, hlavně při nárazu nepřipoutaného cestujícího. Vlaky se kvůli hmotnosti a konstrukci zapojení jeden do druhého chovají během jízdy odlišně.

Vlak se chová naprosto odlišně

To se projevuje také na jiném způsobu zrychlování a brzdění. V rychlostech zkrátka vlak funguje zcela jinak než ostatní silniční vozidla. Ostatně pohybuje se po kolejích, nikoli po silnici. V případě nouzového brždění se tak cestující nepohnou ze svého místa s tak velkou dynamikou.

V jakém vozidle jste měli s pásy největší trable?

Zdroj: TrikalaView
Diskuze Vstoupit do diskuze
132 lidí právě čte
Zobrazit další články