Dopravní hádanka, na které pohořelo mnoho českých řidičů: Projede první červené auto nebo autobus?

Je jedno, jak dlouho sedíte za volantem a máte řidičský průkaz. Bezpečná jízda a dodržování předpisů jsou základem každého pohybu. Za většinou nehod stojí prostá nepozornost.

i Zdroj fotografie: Stencil Photos
                   

Pamatujete si ještě testy z autoškoly? Nejen konkrétní otázky, ale i situace zahrnující vozidla na křižovatce? Ačkoli se teorie a praxe často poněkud liší, právě tyto rébusy dovedly vždy rozhádat nejvíce lidí. Každý ze zkoušených byl totiž přesvědčen, že právě jeho verze odpovědi je ta správná. A nic ho nedokázalo dovést ke změně názoru. A následující křižovatka už rozhádala uživatele na nejedné internetové diskuzi.

Kdo tady pojede jako první?

Pravda, jedná se o dosti nestandardní uspořádání, které se reálně odehraje jen sporadicky. O to větší problém však je dopátrat se opravdu správného řešení. Proti sobě stojí zelený autobus veřejné dopravy a červené osobní auto. Na každém rohu křižovatky je dopravní značka a současně světla běžného semaforu – na obou však svítí zelená. Kdo má tedy přednost a proč? Vzpomeňte si na všechny předpisy, nenechte se vyrušit a odpovězte.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Většina lidí odvětí, že jako první má jet autobus, jenže to je chyba. První totiž musí projet červené auto. Zákon o provozu na pozemních komunikacích uvádí, že světelná signalizace má přednost před svislým dopravním značením. Tudíž autobus, protože odbočuje doleva, musí dát červenému vozu přednost. A to přesto, že mají zrovna oba zelenou. Vjede tedy do křižovatky, pustí auto, a sám dokončí odbočovací manévr. Docela jednoduché, že?

Hlavní příčiny nehod podle statistik

Už jsme zmínili prostou nepozornost. Není to ale zdaleka jediný důvod výrazné nehodovosti na silnicích. Statistiky Policie ČR uvádí 4 nejčastější příčiny, a to včetně podílu na celkovém počtu usmrcených osob. Nesprávný způsob jízdy měl na svědomí 67 % nehod a 40 % mrtvých. Nedání přednosti 16 % nehod a stejný podíl mrtvých lidí. Nepřiměřená rychlost pak 15 % nehod a 37 % obětí. Špatné předjíždění 2 % nehod a 7 % úmrtí.

iZdroj fotografie: Depositphotos

V roce 2019 bylo nejčastějším důvodem nevěnování se řízení. Mohlo za to především používání mobilního telefonu během jízdy. Dále pak otáčení se za pasažéry – včetně dětí – a klasické „klábosení“. Jakmile ovšem usednete za volant, máte odpovědnost jak za vlastní spolujezdce, tak i okolí vozu. Nedržení bezpečné vzdálenosti je jakousi českou specialitou. Hodně řidičů totiž rozzlobí pomalejší auto před nimi, a pak se na něj nalepí.

Jak vůz správně otáčet a couvat s ním?

Toto může znít mnoha řidičům úsměvně, jde však o třetí nejčastější důvod dopravních nehod za rok 2019. Hlavním modelem bylo zakázané otáčení na křižovatce s přídavkem v podobě nedání přednosti. Během couvání se proto vždy důkladně dívejte do zpětného zrcátka. Jinak snadno přehlédnete náhodného chodce, cyklistu či cokoli dalšího. Takové pobíhající dítě se vám za vůz dostane během zlomku vteřiny a nezareagujete včas.

Nedání přednosti se vztahuje primárně na křižovatky. Čeští řidiči na nich totiž záhadně zmatkují. Hodně často mívají tendenci projet místo rychle i na červenou. Snadno tak dochází ke střetům s cyklisty, ovšem i prostředky hromadné dopravy. A na takovém místě je riziko zranění i smrti více lidí najednou opravdu vysoké. Pamatujte, že řidičský průkaz vás opravňuje k řízení vozidla, nikoli podceňování okolností.

Která varianta vás napadla jako první?

Zdroj: FunMagazin
Diskuze Vstoupit do diskuze
66 lidí právě čte
Zobrazit další články
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Co s tělem udělá šálek kávy po 10, 20, 40 minutách až po 6 hodin. Organismus reaguje v jasných fázích
Události247.cz
Události247.cz
Šéf Kremlu jako bezmocný stařík: Putin měl opravdu potupnou nehodu
ArmádníZpravodaj.cz
ArmádníZpravodaj.cz
Turecko vstupuje do války na Ukrajině a dodává jí nejmodernější raketomety: cíl zasáhnou téměř vždy, dokonce i v pohybu
adbz.cz
adbz.cz
Bez kreditky už se do krájení nepouštím. Kuchyňský hack mi doporučila moje kamarádka