Nadšený inženýr si v garáži sestavil funkční létací batoh. Do vzduchu dokáže vynést až 135 kilogramů váhy

Jetpack je termín pro osobní pohon, který by pomohl člověku dopravovat se formou letu, kamkoliv chce. První prorotypy jsou již na světě.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

S postupujícím obecným technickým pokrokem se kromě jiného rozšiřují možnosti jednotlivých technických nadšenců či malých skupinek. To, co bylo dříve dostupné jen pro velké podniky nebo speciální výzkumné instituce, se stále více dostává i k jednotlivým soukromým osobám. A jedním z vrcholů technologického vývoje a praktického testování je také tzv. jetpack, tedy individuální způsob vzdušného cestování.

Slepá ulička, nebo budoucí doprava?

Individuálnější letecký transport je v hledáčku těchto skupin dlouhodobě. Pokročilejší odnoží jsou ovšem adaptace automobilů, nebo naopak opravdu velké drony. Stále jde ovšem o nějaký stroj, který je potřeba garážovat, nabíjet, udržovat a podobně. Ideálním jetpackem je ovšem určitá forma postroje či batohu. Zkrátka něco, co bude mít jeho uživatel vždy po ruce, snadno se do toho oblékne a následně může cestovat, kam bude chtít.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Daniel Gant, zakladatel pro mnohé obskurní společnosti Ascend Dynamics, předvedl prototyp jetpacku s názvem Skypak V1. Jeho hlavní výhodou je dle tvrzení výrobce, že se celý konstruuje prakticky „na koleni“. Potřebujete k němu tudíž zcela jednoduché a velmi dostupné součástky. Nevyhnutelným důsledkem je, že Skypak V1 vypadá poměrně nevzhledně a také se nemůže pochlubit závratnými parametry.

Hodně rizik, budoucí příslib

Plní ovšem hlavní funkci, kterou od jetpacku chtějí pravděpodobně všichni uživatelé. Osobní let včetně nákladu na palubě. Sám Gant prozatím neriskuje testování se svými potomky a na stroj přidává v případě potřeby pouze figurínu. Jedním z hlavních problémů jsou potíže s vyvážením. Všech 12 vrtulí stroje není dosud ani plně chráněno, výskyt v jejich blízkosti je tudíž velmi rizikový. Stačí chvilka nepozornosti a vážné zranění je na světě.

Hliníková konstrukce je objemná a těžká, má 36 kg a s nosným rámem dokonce 77. Nabitá baterie přitom vystačí jen na 2 minuty letu. Budoucí verze – na kterou Gant shání finance – má mít ochranu, hliník nahradit uhlíkem a krom baterií přidat i generátor. Finální verze Skypaku V1 má vážit 45 kg a disponovat nosností 135 kg. Avizovaná délka létu se má dostat na 30 minut. S těmito parametry bude možné uvažovat o vytvoření komerční verze stroje.

Jak vidíte budoucnost tohoto typu zařízení?

Zdroj: ScienceNews

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Zobrazit další články