Na semaforu přibyde bílá barva se speciální funkcí. Tři barvy už nestačí, nově budou čtyři

Přichází změna, na kterou si musí zvyknout každý řidič. Semafor bude mít nově 4 barvy. Budeme se učit nová pravidla silničního provozu. Provoz by však měl být mnohem plynulejší.

semafor i Zdroj fotografie: Petey21 / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Semafor řídí na celém světě dopravu už déle než jedno století. Jedná se o jedno z mála signálních zařízení, které má téměř všude na světě stejný význam. Řidiči podle jednotlivých barev ví, jestli mají zrovna dovoleno jet nebo musí na křižovatce zastavit. Díky semaforům na frekventovaných křižovatkách nedochází k nedorozuměním a udržují více méně plynulou dopravu. S nástupem nových technologií a vývojem autonomních vozidel však už klasické tři barvy nepostačí. Vědci doporučují přidání bílé barvy.

Semafor bude mít čtyři barvy

Autonomní vozidla jsou stále v počátích vývoje a na silnicích se zatím pohybují jen ve velmi omezné míře. Žádné z nich však není plně autonomní a vždy musí být přítomne řidič. V některých zemích světa jsou autonomní auta dokonce zakázána. To se však bude s vývojem technologií postupně měnit a brzy se dočkáme světa, ve kterém budou silnice brázdit plně autonomní auta vedle těch řízených člověkem. Tato změna bude vyžadovat jisté úpravy v řízení dopravy. Každý semafor by tak měl mít navíc čtvrtou bílou barvu, která bude řídit provoz s autonomními vozidly.

semafor
iZdroj fotografie: Grendelkhan / Creative Commons / CC BY-SA
Provoz budou v budoucnu řídit autonomní vozidla.

Zajištění plynulé dopravy

Američtí vědci, vedení doktorem Ali Hajbabaiem, učinili několik studií a simulací, aby semafor se čtyřmi barvami otestovali. Bílá barva by tak měla sloužit čistě pro komunikaci s autonomními vozy. V teorii by to mělo vypadat tak, že pokud bude v daném provozu dostatečné množství autonomních vozů, na semaforu se rozsvítí bílé světlo. To bude znamenat, že průběh a plynulost dopravy řídí přítomné autonomní vozy.

Pro běžného řidiče tak bude bílé světlo na semaforu signál, že má jednoduše následovat vůz před sebou a řídit se tím, jestli zrovna stojí nebo jede. Pokud se v provozu nebude vyskytovat dostatek autonomních vozů, semafor se přepne do klasického režimu tří barev, kde červená bude klasicky znamenat zastavení a zelená jízdu.

Měl by autonomní vůz zabít v rámci scénáře o „vyšším dobru“ lidi uvnitř, nebo venku? Odborníci přichází s překvapivým názorem

Vše je ve fázi testování

Zatím se však nemusíme bát, že by k takové změně došlo ze dne na den. Všechny dostupné výsledky vychází z počitačových simulací. Nejprve se tedy musí přejít do fáze testování v reálném provozu, která se bude provádět na vybraných místech. Podle vědců by však semafor se čtyřmi barvami mohl zajistit až o 10 % plynulejší dopravu. Vše se však bude odvíjet od toho, kolik autonomních vozů se bude u křižovatky vyskytovat.

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Veronika Helmová

Zobrazit další články