Možná už jste na tento fenomén narazili, tak se na něj podíváme trochu blíž. Řeč je o možnosti jezdit vozem na rostlinný olej.
V principu nejde o žádný problém. Pro vznětový motor, který automobily pohání, lze použít jako surovinu v zásadě všechno, co teče a vznítí se působením kompresního tepla. A k nejčastějším náhražkám nafty patří právě použité nebo nové rostlinné oleje. Škála toho, co dokáže dieselový agregát „spolknout“, je poměrně široká, a tudíž je rejstřík kapalin, na které je schopen se rozjet, stále doplňován.
Oleje všeho druhu
Motor můžete pohánět pomocí mnoha uhlovodíkových produktů z ropy, esterů pocházejících z mastných kyselin, z rostlinných olejů i tuků živočišného původu. Oblíbenými alternativami jsou v tomto směru také transformátorové oleje, ty z ložisek nebo určené k topení. Toto jsou obecně látky velmi podobné naftě. Protože ale nejsou zamýšleny k pohonu vozidel, nevztahuje se na ně daňové zatížení, tedy ani spotřební daň uvalená na tankované litry nafty.
Z toho plyne, že kdo takovou taktiku využívá, dopouští se daňového úniku. Od data 1. 10. 2009 jsou ovšem od spotřební daně osvobozena biopaliva, takže rostlinné oleje jsou v nádržích vozidel zcela legální – rozdíl je pouze v sazbě daně. Pokud jste například živnostník, neměli byste míchání oleje a nafty provádět mimo nádrž vozu. Ano, je to divné, ale v rámci jiného daňového zákona má tento proces probíhat v daňovém skladu pod dozorem Celní správy ČR.
Rostlinný olej do nádrže vozu
Jistě se najdou jedinci, kteří daňové úniky neřeší. Pokud ale dojde k havárii, je jejich počíná hned jasné, protože červený topný olej vytékající z nádrže pozná každý. Alternativou by v tomto případě mohlo být použití rostlinného oleje pro technické použití. Podle konkrétního místa či slevové akce jde takový produkt koupit zhruba za 30 Kč za litr a limit 10 litrů na osobu. Je ovšem nutné říct, že i v tomto případě jde vlastně o únik na dani, protože se jedná o potravinu s DPH ve výši 14 %.
Taková starší Octavie nemá s palivem tohoto typu problém a řidič prakticky nepozná rozdíl. Spotřeba je mírně vyšší, cena je ovšem stále zlomkem proti klasickému oleji. Delší používání znamená ohromnou úsporu. Takový produkt však nutně musí mít neblahý vliv na životnost motoru, protože jednoduše není zamýšlen pro daný účel. Jde o zajímavý přístup, který bude mít ale vždycky dvě strany mince, což je třeba mít na paměti.