Poučku o vypnutém mobilním telefonu v letadle jistě znáte. Možná vás ale překvapí, že v některých situacích jej můžete používat bez omezení.
Ačkoliv některé letecké společnosti umožňují pasažérům na palubách svých letadel používat mobilní telefony téměř bez omezení, rozhodně se nejedná o běžně přijímanou praxi. Důvody, které vedly k tomu, že během letu není povoleno telefonovat ani posílat textové zprávy, dosud přetrvávají. Podle dostupných statistik si dokonce více než 80 % lidí myslí, že by aktivní používání mobilního telefonu negativně ovlivnilo celkový průběh letu. Přesto existují situace, kdy je možné si zatelefonovat či odeslat zprávu.
Telefony vypnuté kvůli bezpečnosti
Jakmile vstoupíte na palubu letadla a usednete na své místo, letuška vás i další cestující vyzve, abyste si vypnuli své mobilní telefony. Jedná se o standardní bezpečnostní opatření, které vyžadují zejména starší stroje z 80. a 90. let, modernější letadla s přítomností chytrých telefonů na palubě počítají, a jsou proto konstrukčně upravená. Starší letadla nejsou na moderní technologie připravená a skutečně se může stát, že budou rušit jejich klíčové palubní systémy. A to i přesto, že telefon ve většině případů funguje pouze jako pasivní radiopřijímač.
Mohou totiž nastat situace, kdy bude v telefonu probíhat tzv. aktualizace umístění (location update). Někdo vám může poslat textovou zprávu či se vám může snažit dovolat. V těchto případech, kdy začne telefon aktivně vysílat, vznikne uvnitř letadla nestacionární elektromagnetické pole. To může, ve zkratce, ovlivnit činnost palubních systémů, které nemusí být dokonale izolované nebo chráněné proti elektromagnetickému rušení.
Dalším důvodem, proč je používání mobilních telefonů zakázáno, jsou obavy z možného terorismu. Podle expertů existuje určitá pravděpodobnost, že by se teroristé mohli pokusit odpálit výbušniny pomocí svých mobilních telefonů. V neposlední řadě se aerolinky obávají nárůstu počtu stížností od nespokojených cestujících, kteří by byli nuceni trpět dlouhé telefonické hovory pasažérů sedících v jejich blízkosti.
Budoucnost spočívá v instalaci pikobuněk
I přes oprávněné obavy ale některé letecké společnosti používání mobilních telefonů nezakazují – s výjimkou startu a přistávání, kdy letadlo řídí pilot a kdy je nutná bezchybná a bezriziková činnost veškerých palubních přístrojů. Mobilní telefon můžete na palubě moderních strojů používat bez obav ve chvíli, kdy dopravní prostředek dosáhne tzv. cestovní letové hladiny. V ten moment kontrolu nad strojem přebírá autopilot, který je před možným elektromagnetickým rušením lépe chráněn.
V běžné letové výšce není dostupný žádný signál, stroje se navíc pohybují vysokou rychlostí (kolem 800 km/h), s níž síť GSM nedokáže pracovat. V běžných podmínkách byste si tedy i bez absence zákazu stejně nezatelefonovali. Aby bylo možné mobilní telefon během letu plně využívat, rozhodly se některé aerolinky instalovat do svých letadel tzv. pikobuňky.
To jsou zjednodušeně řečeno buňky mobilních sítí o průměru několik metrů, které se umisťují do objektů, aby uvnitř zlepšily dostupnost signálu. Pikobuňka nainstalovaná v útrobách letadla automaticky přepne veškeré dostupné mobilní telefony na režim vysílání minimálním výkonem. Cestujícím poté umožní telefonovat nebo posílat textové zprávy. Na rozdíl od GSM sítě využívá pro komunikaci s pozemními sítěmi družice, a proto je možné telefonovat i během letu.
Jaké jsou vaše zkušenosti s používáním mobilního telefonu za letu?