Při surfování na internetu se často setkáváme s jedním nepříjemným úkolem: nekonečným odsouhlasováním bannerů nebo nastavováním souborů cookie. Evropská komise má v úmyslu postavit se proti této otravné záležitosti. Hlavním důvodem je, že uživatelé často nevědí, co přesně autorizují souhlasem s cookies. Nová iniciativa má za cíl tuto situaci změnit.
Uživatelé internetu, přichází změna
Všichni to známe: navštívíte novou webovou stránku a hned se vynoří okno s dotazem na souhlas s cookies. Z dlouhodobého hlediska je to frustrující. Mnoho uživatelů nechce ztrácet čas a rychle klikne na banner se souhlasem, aniž by věděli, o co přesně jde. Evropská komise chce touto novou iniciativou změnit postoj uživatelů. Plánuje, aby uživatelé nedávali automaticky souhlas s cookies, aniž by přesně věděli, co to znamená a k čemu se tyto soubory používají. Akceptace nebo odmítnutí cookies obvykle vyžaduje detailní informační text, který většina lidí obvykle nečte.
Nová pravidla
Belgický politik Didier Reynderes, který se již delší dobu angažuje v boji proti otravným vyskakovacím oknům s cookies, se stal hybatelem této záležitosti. Domnívá se, že tyto okna nesplňují svůj účel v dostatečné informovanosti uživatelů. Jeho úsilí bylo úspěšné, protože společnosti budou moci přejít na nová pravidla pro cookies dobrovolně již na jaře 2024. Politik to oznámil v nedávném rozhovoru.
Boj proti cookies: Plány Evropské komise na zvýšení povědomí o této problematice Zpracování osobních údajů je vážnou záležitostí, a proto by soubory cookie, které jsou za tuto činnost odpovědné, měly být používány pouze s výslovným souhlasem uživatelů, zejména z reklamních a analytických důvodů. Kromě nezbytných souborů cookie, které jsou nezbytné pro fungování webových stránek, většina webů používá sledovací technologie. Tyto malé textové soubory sledují chování uživatelů na internetu a poskytují osobní údaje mnoha společnostem pro účely cílení reklam.
Boj za zjednodušení
Reynders dále vysvětluje, že Evropská komise chce bojovat proti „únavě uživatelů z cookies“ a pomoci spotřebitelům lépe se orientovat v oblasti internetové reklamy. Jako příklad uvedl možnost, že po udělení souhlasu s používáním cookies by se uživateli mohlo zobrazit okno s novými informacemi a možností znovu vyjádření souhlasu až po roce od posledního dotazu.
Prvními, kdo budou osloveni, aby dobrovolně přijali závazek ke změně v používání cookies, jsou velcí provozovatelé internetových služeb, včetně Meta, TikTok, Microsoft, Apple a Amazon. Pokud tento závazek přijmou, existuje velká naděje, že i další platformy a společnosti přejdou na nová pravidla pro soubory cookie. Dobrovolný závazek také určuje, že uživatelé webových stránek by měli být předem informováni o obchodním modelu společnosti, zejména o využívání osobních údajů pro reklamní účely a financování příslušných webových stránek. Spotřebitelé by měli mít také možnost vybrat si mezi reklamními modely založenými na sledování a „šetrnějšími k soukromí“ modely.