Dvě elektrárenské společnosti vlastněné Gatesem a Buffettem se rozhodly vybudovat zcela nový jaderný reaktor.
Dosluhující uhelná elektrárna ve Wyomingu má být nahrazena novým experimentálním reaktorem budovaným firmami vlastněnými Billem Gatesem a Warrenem Buffettem. Gatesova TerraPower a Buffettova PacifiCorp doufají, že lokalita pro novou elektrárnu bude potvrzena do konce roku. Z vědeckých řad se však ozývají i určitá varování, která se týkají bezpečnosti takového počinu.
Nový, jaderný, experimentální
Reaktor zvaný Natrium je fúzní reaktor na roztavený sodík. Podobné jsou stavěny v Číně, jsou však zdrojem silného mezinárodního znepokojení. Důvodem těchto obav je skutečnost, že reaktor tohoto typu produkuje více jaderného materiálu, než ho sám spotřebuje. A jedním z produktů je i plutonium. To může být následně použito buď v dalších jaderných reaktorech, nebo také na výrobu jaderných zbraní.
Samotná produkce plutonia přitom není nebezpečná, to jeho využití je skutečnost, která mnohé trápí. Ovšem hlavním důvodem zájmu o reaktory tohoto typu je jejich vysoká efektivita. Valná většina světově používaných reaktorů používá k chlazení probíhajících reakcí vodu. Takový postup však dokáže z uranu vytěžit méně než jedno jediné procento energie.
Sůl jako cesta k nové vlně energie
V ideálním reaktoru na roztavenou sůl je efektivita celé reakce více jak stokrát vyšší. To v překladu znamená, že menší reaktor s menším množstvím paliva se může postarat o mnohem větší energetický výstup. Pro Natrium a jemu podobné reaktory nebude efektivita zase tak vysoká. Navíc v delším časovém horizontu může být tato míra výkonu dosažena jen tak, že bude spotřebované palivo recyklováno a znovu použito.
Analýzy některých veděckých organizací také zdůrazňují obavy o bezpečnost těchto reaktorů. Jde především o vysokou reaktivitu samotného taveného sodíku, nezanedbatelné je však i dříve zmíněné riziko produkce jaderných zbraní. V současné době existují dva podobné reaktory v Rusku, další se testují v Japonsku a Londýně. Čínské by měly začít provoz v letech 2023–2026, ten americký nejspíš koncem dekády.