Nejhorší stíhačky všech dob: Century Series v žebříčku výrazně vedou, při létání s některými hrozilo vysoké riziko havárie

Pro bojová letadla není důležité jenom to, jakou mají rychlost, výzbroj nebo manévrovatelnost. Pro piloty musí být příjemná a zároveň jim zajistit bezpečí.

i Zdroj fotografie: Pakistan Air Force
                   

Během více než 100 let byla na světě postavena celá řada vojenských letadel. I pokud se zaměříme na ta, která jsou poháněna proudovými motory, bude seznam velmi dlouhý. Není proto snadné mezi nimi vybrat stroje, které by se daly označit za nejhorší. Protože záleží i na tom, z jakého pohledu daný letoun hodnotíte. Zda podle bojových výkonů, množství havárií nebo třeba síly výzbroje. Ale přesto nade vše vyčnívají některé stroje z takzvané Century Series.

F-102 Delta Dagger

Do této americké série patří letouny označované jako F-100 a 106, které začaly létat v 50. letech a ve službě zůstaly několik desetiletí. Nedá se ale říci o všech, že by byly zcela špatné, protože některé se naopak povedly. Přesto ale vyčnívá především dvojice strojů z této řady. Ovšem jen z několika důvodů, protože v jiných parametrech mohly být ve své době skvělé. Prvním z nich je Convair F-102 Delta Dagger.

Jde o první americký stíhací nadzvukový letoun s takzvaným delta křídlem. Navržen byl na začátku 50. let, jeho první lety začaly v roce 1953. Měl se stát metlou sovětských strategických bombardérů. Ovšem po devíti dnech testů byl první prototyp zničen. Druhý o rok později ukázal, že výkony letadla jsou oproti očekávání podprůměrné. Nedokázalo překonat rychlost zvuku, mělo malý dostup a další nedostatky.

iZdroj fotografie: Public Domain

Letoun byl zásadně přepracován, dostal výkonnější motor. Nakonec mohl dosahovat rychlosti Mach 1,25 a vystoupat do více než 16 kilometrů. Letectvo ho tedy objednalo a zařadilo do výzbroje a poté i nasadilo během války ve Vietnamu. Zde se letadlo příliš dobře neukázalo, ztraceno bylo 14 strojů. V polovině 60. let byly F-102 raději staženy z první linie.

F-104 Starfighter

Starfighter měl být revolučním letounem a ve své podstatě se jím i stal. Díky své konstrukci mohl dosahovat velmi vysokých rychlostí a stal se v několika ohledech světovým rekordmanem. Překonal rychlostní hranici Mach 2 nebo dokázal vystoupat do velmi vysokých výšek. Na druhou stranu měl jen velmi malou nosnost a dolet, což ho jako bojový stroj velmi limitovalo.

Co ale bylo nejhorší, byla nehodovost tohoto letounu. Ten sloužil nejen v americkém letectvu, pořídili si ho i někteří američtí spojenci. Největším bylo Německo. To během nehod přišlo o 32 procent strojů. Kanada zaznamenala ještě horší výsledek, a to ztrátu plných 46 procent pořízených letadel. Nelze se proto divit, že si řada pilotů musela oddechnout, když byly tyto vyloženě nebezpečné stroje staženy ze služby.

Který stíhací letoun je podle vás ten nejhorší na světě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
135 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články