Top 5 nejdelších letadlových lodí na světě: Plovoucí obři jsou doslova jako města na vodě

Letadlové lodě jsou pýchou a oporou těch nejsilnějších námořnictev světa. Jediné plavidlo může být silnější než letectvo menšího státu, je ale zároveň nesmírně nákladné.

i Zdroj fotografie: Public Domain
                   

Během druhé světové války se letadlové lodě staly nejsilnější námořní zbraní a platí to i do dnešních dní. Ovšem stavět a provozovat letadlové lodě si v současnosti může dovolit jen několik zemí. Aby z nich letadla mohla startovat a aby letka byla dostatečně početná a zvládla obranu lodi a útočné operace, musí být plavidla i dostatečně velká. Jejich posádky čítají i několik tisíc námořníků a dalšího personálu. Toto je pět nejdelších letadlových lodí světa, které byly nebo jsou v aktivní službě.

Třída Kuzněcov – 305 metrů

Letadlová loď v Rusku je označována za letadlový křižník, protože převáží i protilodní rakety. Postaveny byly dvě. První je vlajková loď ruského námořnictva Admirál Kuzněcov. Druhou byla Varyag, kterou rozestavěnou koupila Čína od Ukrajiny a dokončila jako svoji první letadlovou loď Liaoning. Ta ale na rozdíl od ruského protějšku nemá protilodní střely. Na palubě lodi může být kolem 40 letadel a vrtulníků. Posádku tvoří 1 500 až 2 000 námořníků a dalšího personálu.

Shandong – 315 metrů

Druhá čínská letadlová loď, která byla postavena podle třídy Kuzněcov, ale byla upravena. S délkou 315 metrů je tak o 10 metrů delší než její vzor. Je jediná svého druhu, třetí letadlová loď Číny Fujian je větší, ale byla teprve před nedávnem spuštěna na vodu a není ještě dokončena. Shandong má být schopen nést až 44 letadel a vrtulníků, většinou jich bývá kolem 36. Jeho posádku má tvořit kolem 2 000 námořníků a dalšího personálu.

iZdroj fotografie: Uživatel Tyg728 / Creative Commons / CC BY-SA

Třída Nimitz – 333 metrů

Dnes nejpočetnější třída velkých amerických letadlových lodí, které se už ale nestaví a budou postupně posílány do výslužby, až za ně bude postavena náhrada. Jsou mnohem větší než předchozí plavidla, jejich délka je 333 metrů. Na své palubě mohou nést 85 až 90 letadel a vrtulníků. Velikost posádky se pohybuje od 5 000 do 5 200 námořníků a dalšího personálu. Zatímco předchozí plavidla mají konvenční pohon, mají lodě této třídy pohon jaderný, což jim umožňuje operovat na moři i řadu měsíců.

Třída Gerald R. Ford – 337 metrů

Nový typ amerických letadlových lodí na jaderný pohon, který nahradí plavidla třídy Nimitz. V aktivní službě je zatím jen Gerald R. Ford, ale druhá loď John F. Kennedy byla na vodu spuštěna v roce 2019. Na palubě by toto 337 metrů dlouhé plavidlo mělo uvézt zhruba 90 letadel, vrtulníků a dronů. Je vybaveno řadou novinek, například elektromagnetickým katapultem, který umožní mnohem rychlejší a častější starty strojů. Loď je také více automatizovaná, proto její posádku tvoří jen zhruba 4 500 osob.

USS Enterprise – 342 metrů

Bývalá americká letadlová loď s jaderným pohonem, která byla ze služby vyřazena v roce 2017. Byla sice nejdelší na světě, ale výtlakem byla o něco menší než lodě třídy Nimitz. Na její palubě sloužilo až 5 800 námořníků a dalšího personálu. Loď bývala většinou vyzbrojena 60 letadly, ale pojala až 90 letadel a vrtulníků. Od svého uvedení do služby v roce 1961 se plavidlo účastnilo celé řady konfliktů od kubánské krize přes Vietnam až po Irák.

Zdroj: NavalTechnology

Jak velké podle vás budou v budoucnu letadlové lodě?

Diskuze Vstoupit do diskuze
83 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články