V lednu 2009 se na letišti La Guardia v New Yorku připravoval ke startu let 1549. Ten měl podle plánu ještě ten večer dorazit do Charlotte v Severní Karolíně.
Jenže všechno podle plánu nešlo a letadlo se setkalo s výrazným problémem jen několik minut po startu. Naprosto nečekaně se totiž do jeho trasy připletlo hejno kanadských hus, tedy bernešek velkých. Ve výšce pouhých 853 metrů tak selhaly oba motory a to nad jedním z největších měst světa. Letadlo téměř okamžitě ztratilo veškerý tah a oba piloti museli jednat velmi rychle. Jedinou možností se stalo přistání na zamrzlé řece Hudson.
Hudsonský pilotní zázrak
Ačkoli několik pasažérů bylo vážně zraněno, všichni přežili, aby mohli o události dále vyprávět. Tento manévr byl totiž velmi dramatický a zároveň velmi neobvyklý. Nebylo to ovšem prvně, co hejno ptáků takhle zkomplikovalo leteckou dopravu. Nasátí ptactva do motoru je ostatně nejčastější příčina selhání obou motorů najednou. Na vině může však být i zamrzlý karburátor nebo zkrátka nedostatek paliva. Ne vždycky mají motor na svědomí ptáci.
Například v roce 1983 dostala perfektní souhra technických problémů a omylů do vzduchu Boeing 747 téměř bez paliva. Motor tak ztratil veškerý tah ve výšce před 12 kilometrů nad středem Kanady. V případu New Yorku dokázali piloti Bob Pearson a Maurice Quintal navést Boeing ve výšce 762 metrů plachtěním do bezpečí. Piloti byli oslavováni jako hrdinové a letadlo bylo přejmenováno na Klouzavého Gimliho podle města, kde přistálo.
Jak daleko tedy lze doplachtit
V zásadě může v případě potřeby plachtit každé letadlo. Pokud selžou z jakéhokoli důvodu motory, piloti od letadla nějaké klouzání očekávají, protože bez tahu motorů zkrátka stroj ztrácí výšku. V čím větší výšce je letadlo donuceno plachtit, tím lépe – právě proto byl případ s Hudsonem tak působivý. Museli reagovat velmi rychle a nebyli asi kilometr vysoko. V tomto letadlo se všechno stalo extrémně rychle, všechno od startu po přistání trvalo jen pět minut.
Letadla mezi všechny tvary a velikosti, takže pokud nějakým létáte, je důležité vědět nejvhodnější rychlost pro plachtění. Taková rychlost vám dovolí urazit největší vzdálenost při minimální ztrátě letové výšky. Podle pilota Johna Coxe může standardní dopravní letadlo plachtit do vzdálenosti 161 kilometrů v případě, že přijde o tah motorů 9 kilometrů nad zemí. To je asi vzdálenost mezi Los Angeles a Palm Springs. Jinými slovy, moc daleko ne.
Pokud se bojíte létání, je tohle jeden z důvodů?