Muž z Olomouce přišel o 200 000 tisíc kvůli jedinému hovoru. Komu bude volat toto telefonní číslo, je důležité ho nezvedat. Můžete přijít o všechny úspory.
Kybernetických útoků neustále přibývá. Podvodníci se přitom přestávají omezovat pouze na phishingové SMS zprávy nebo e-maily. Mnohem častější jsou případy, kdy vám podvodník zavolá a vydává se za pracovníka banky nebo dokonce za kriminalistu. Kvůli jedinému hovoru tak můžete přijít o desítky i stovky tisíc korun. Své o tom ví i senior z Olomouce, kterého podvodníci připravili o bezmála 200 tisíc korun.
Kvůli jedinému hovoru přišel o 200 tisíc korun
Seniora z Olomouce kontaktovala žena, která se vydávala za pracovnici jeho banky. Do telefonu uvedla, že jejich pobočku navštívil muž, který si chtěl na jeho jméno sjednat úvěr a ona teď celou záležitost prověřuje. Taková zpráva by dokázala vykolejit každého. Žena následně seniora přepojila na jiné oddělení, kde mu jiný údajný pracovník navrhl, že může buď na půl roku zamrazit jeho účet a s ním i všechny finanční prostředky, nebo je mohou společně převést na jiný, zabezpečený účet.
Muž byl zpočátku poměrně skeptický, ale podvodníci ho nakonec dokázali různými manipulativními metodami přesvědčit k převodu peněz na údajný bezpečný účet. Dotyčnému to však stále nedávalo spát, a tak nakonec sám zavolal na pobočku své banky. Skutečná bankéřka mu následně potvrdila, že se stal obětí kybernetického podvodu. Kvůli jedinému hovoru tak přišel o téměř 200 tisíc korun. Jednu z plateb, ve výši 25 tisíc korun, dokázala jeho banka ještě stornovat a následně mu celý účet zablokovali, jak uvádí web Novinky.cz.
Online podvody jsou čím dál častější
Bohužel se nejedná o jediný případ, kdy oběť podvodníků přišla o své úspory kvůli jedinému hovoru. Kyberpodvodníci jsou v českém online prostoru čím dál aktivnější a rok od roku mají čím dál větší podíl na české kryminalitě. Například v roce 2023 policie registrovala přes 19 tisíc kybernetických útoků. To je zhruba 11 % z celkové trestné činnosti v České republice. Do těchto statistik spadají všechny úspěšné kybernetické podvody, které zahrnují phishingové SMS zprávy a e-maily, falešné reklamy i podvodné telefonní hovory.
Právě falešné telefonáty však představují v posledních měsících největší nebezpečí. Podvodníci dokáží pomocí technologie, která se nazývá spoofing, napodobit jakékoliv telefonní číslo bank nebo státních institucí. V takových případech platí základní pravidlo, že byste nikdy nikomu neměli po telefonu sdělovat své osobní ani platební informace. V žádném případě byste pak neměli přeposílat své finance na neznámé účty – každou takovou informaci byste si měli předem ověřit na infolince své banky.