Reálné záběry havárie Boeingu 727: Vědci chtěli otestovat, která sedadla mají největší šanci na přežití

Ve vědě se dá obrovská spousta věcí vypočítat, ale reálnou zkušenost nenahradí nic. Proto došlo v roce 2012 k řízené havárii velkého dopravního letadla.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Tým vědců nechal v roce 2012 havarovat v Mexické poušti jeden Boeing 727. Cílem testu bylo zjistit, která místa uvnitř mají největší naději na přežití. Toto letadlo bylo ještě před havárií plné figurín pro zátěžové testy a nejrůznějších měřicích přístrojů. Plánovaný test se měl původně odehrávat v USA, ale badatelé na své záměry nedostali povolení. Kvůli tomu tedy skončili v Mexiku. Jak přesně operace probíhala a co přinesla za výsledky?

Pouštní havárie

V Mexiku získali výzkumníci tolik povolení, kolik jen šlo, a testu letadla už nic nebránilo. Vše se odehrálo 27. dubna 2012 s dohodou, že během startu stroje musí být někdo v kokpitu. Posádka čítající 6 lidí tedy vzala letadlo naposledy do nebes, než převedla stroj pod vzdálenou kontrolu. Operátoři samotné havárie byli v dalším letadle, které letělo přímo za k smrti odsouzeným Boeingem. Ano, živí lidé na palubě by posádce asi poskytli lepší data.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Z naprosto samozřejmých důvodů se ovšem nic takového odehrát nemohlo. Celá posádka testovacího stroje tak vyskočila s padáky ven jen 3 minuty předtím, než se Boeing 727 zřítil k zemi rychlostí 62 kilometrů v hodině. Celé letadlo tak chvíli zažívalo skutečný let, než se velmi dramaticky střetlo se zemí pod sebou. Dopad pak rozbil veškeré přistávací nástroje a samotné letadlo se roztříštilo na několik kusů. Předek se odlomil prakticky okamžitě.

Co drží a kam si nesedat?

S výsledky, které obdrželi, byli vědci poměrně spokojení. Nakonec se tak jednalo o nejúspěšnější leteckou havárii v historii. Pokud jde o ta nejbezpečnější místa celého letu, bezpochyby to nejsou sedadla pilotů ani ta pro cestující úplně vepředu. Tato sekce se odlomila jako první a byla naprosto zdecimovaná. Vypadá to tedy, že letenka do první třídy nemusí být tak atraktivní investice. Místo 7A po dopadu odletělo asi 150 metrů daleko.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Kdokoli by tam seděl, téměř určitě takovou cestu nepřežije. Badatelé následně došli k závěru, že v případě takovéto havárie jsou nejlepší místa u křídel. Tam je totiž konstrukce celého Boeingu nejpevnější. To samé platí pro samotnou zadní část letadla. A skutečně – pasažéři vzadu by byli v takovém bezpečí, že by z místa nehody pravděpodobně odešli po svých. Dokonce i bez vážnějších zranění, možná se zlomeninou nebo drobnou oděrkou.

Jen jeden model za konkrétních podmínek

Je však třeba upozornit, že šlo o modelovou situaci jednoho způsobu dopadu tohoto typu stroje. Předek tak na sebe vzal veškerou sílu kolize s pevnou zemí. Jakmile se jako první střetne jiná část letounu, rozhodně tam nechcete být. I v dalších případech by však byla nejbezpečnější místa u křídel, podotkli vědci. Nicméně i přesto by došlo k nějakým zlomeninám, takže by dotyční potřebovali pomoc. Trajektorie navíc vypadala celkem normálně.

Na rozdíl od katastrofických nebo akčních filmů se na tomto záznamu letadlo neřítí předkem téměř kolmo k zemi. Vlastně není znát, že by mělo zakrátko havarovat. Jakmile se ale dotkne země, rozpadá se okamžitě v oblacích písku a předek je nejpostiženější. Krom odlomeného čumáku a jedné strany ocasu však celá konstrukce drží. Nutno podotknout, že k havárii došlo na „měkkém“ povrchu a zcela hladké ploše bez jakýchkoli překážek.

Kdy jste naposledy něco rozbili v podobném duchu?

Zdroj: SimpleFlying
Diskuze Vstoupit do diskuze
57 lidí právě čte
Zobrazit další články