Používáte internetové prohlížeče? Pak vás sledují a ani o tom nevíte. Kdo si nedá pozor, ten na to pořádně doplatí

Používáte internetový prohlížeč? Pak si zaděláváte na pořádný problém. Sledují vás a ani o tom nevíte.

i Zdroj fotografie: Albert György / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Dlouho očekávané vymazávání Cookies bylo zahájeno společnosti Google v lednu. To znamená, že Cookies byly zablokovány pro 1 % uživatelů prohlížeče Google Chrome, což je přibližně 30 milionů uživatelů. Tento krok je součástí projektu Privacy Sandbox, který usiluje o nahrazení zastaralých souborů Cookies novým druhem sledování, které by mělo zajistit vyšší bezpečnost pro koncové uživatele.

Zastaralé soubory Cookies

Web Letemsvetemapplem uvádí, že Cookies byly po 30 let primárními nástroji pro sledování uživatelů v online prostoru. Pokud jste si tedy jakožto uživatel prohlížeče před pár dny prohlížel nový kabát, určitě jste zaznamenali, že tento kabát na vás vyskakoval na každém reklamním banneru. Právě to způsobují Cookies a sledování uživatelů, co je zajímá a co se jim líbí.

Problém ale nastává ve chvíli, kdy si uvědomíme, že Cookies fungují oboustranně. V prohlížeči, který používáte je soubor, který informuje autora souboru, který vaše chování vyhodnotil a váš prohlížeč zaznamenal chování v informacích. Vy sice můžete ve svém prohlížeči historii Cookies vymazat, ale neznamená to, že informace o vás a vašem chování bude smazána i u autora tohoto souboru.

Google Chrome iZdroj fotografie: Depositephotos

Nové zachování bezpečnosti

Podle Google je právě toto velkým problémem, a proto přichází s novou sadou nástrojů, díky kterým prohlížeč získá přehled o vašem chování, ale tyto informace zůstanou nadále jen ve vašem zařízení a nedostanou se k zadavateli Cookies. Soubor totiž sám dokáže vyhodnotit o co máte zájem a připravit pro vás reklamy dle zájmu stejné kategorie, ale nedokáže identifikovat konkrétní produkt.

Google Chrome se vás tedy nyní může zeptat, zda vás zajímá kategorie dámského oblečení nebo pánského, ale už nedokáže rozluštit, zda vás zajímá spíše značka Adidas nebo Nike. Pokud jste tedy v lednu ve svém prohlížeči zaregistrovali vyskakovací okno, znamená to, že právě vy jste v testovací skupině 30 milionů lidí a jste chráněni před sledováním a Cookies ve vašem případě jsou již blokované.

Co říkáte na tuto změnu pro naši bezpečnost při prohlížení internetu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Autor článku

Patrik Burčal

Zobrazit další články