Jak NASA vyhodila do vzduchu Boeing i s „účastníky“, aby mohla nastudovat havárii letadla zvenčí i zevnitř. Video mluví za vše

V roce 1984 byla provedena kontrolovaná havárie Boiengu 720. Cílem bylo otestovat nové technologie pro přežití pasažérů i posádky letounu.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Exploze byla provedena na dálku a během experimentu se nikdo kromě figurín nezranil. Test proběhl 1. prosince 1984, byl připravován po více jak 4 roky a všechno šlo podle plánu. Demonstrace se ukázala jako skutečně ohromující a plameny výsledné havárie nešlo uhasit déle než hodinu. Ve výsledku se ukázalo, že havárii takového druhu může přežít až čtvrtina pasažérů stroje. Přídavky do paliva nesnížily šanci na jeho vznícení.

Pád na vojenské základně

Dalším závěrem bylo, že je potřeba změnit vybavenost sedaček v letadle pro větší bezpečnost budoucích pasažérů. Inženýři NASA také zjistili, že přistávací systém nastavitelný na centimetry a letecký kolimátor mohou pilotům výrazně pomoci při bezpečném přistávání. Experimentální stroj vzlétl ráno 1. prosince 1984 z Edwardsovy letecké základny v Kalifornii. Nádrže byly plné (34 tun paliva) a Boeing letěl ve výšce 700 metrů.

iZdroj fotografie: Pxhere

Celková doba letu byla asi 9 minut, následně se stroj vydal vstříc hladkému sestupu. Po překonání rozhodné výšky (decision-making height) 46 metrů se letadlo otočilo lehce napravo od cílené trajektorie a vstoupilo do tzv. holandského kroku. Jde o manévr, kdy se letoun dostává do bočních kmitů a jeho ocas se pohybuje ze strany na stranu. Pohyb tohoto typu narušuje boční stabilitu celého stroje. Poprvé se vlastnost objevila u vojenských letadel.

Propíchnutí motoru a trupu

Boeing pokračoval v sestupu a minul část ranveje v rychlosti nižší, než bylo potřeba. Následně dostal vzdálený příkaz k přistání. Dotkl se ranveje v náklonu na levé křídlo a při plném tahu. Nos stroje se také vychýlil doleva. Na pruzích byla nastavena masivní kovová zařízení, která měla zaručit rotování. Jedno z nich trefilo 3. motor hned za spalovací komorou, následkem čehož zůstal tento motor držet na křídle.

Druhá „nástraha“ propíchla trup letadla. Následkem toho se dostalo ven palivo a stroj začal hořet. Podle odborníků by se v reálné nouzové situaci choval stroj trochu odlišně. Nicméně celý experiment byl v rámci dosažitelných podmínek velmi věrohodný. Dovolil tak řadě odborníků získat obrovskou spoustu informací pro budoucí leteckou bezpečnost. Ostatně stejné zkoušky se dělají zcela běžně s automobily všech světových značek.

Jak velkým strachem z létání trpíte?

Zdroj: ScienceDirect

Diskuze Vstoupit do diskuze
105 lidí právě čte
Zobrazit další články