Čína přišla s úmyslem postavit železniční linku v délce skoro 13 000 kilometrů vedoucí až do Spojených států. Její součástí by měl být i podmořský úsek.
Čína v současné době disponuje jednou z nejdražších a nejrychlejších železničních sítí na této planetě. Navíc to nevypadá, že by měla v úmyslu v této oblasti jakkoli zpomalovat. Peking dokonce pohlíží na projekty, které prostou kvalitní železnici ještě překračují. Podle nových zpráv si Čína přeje postavit vysokorychlostní 13 000 kilometrů dlouhou trať. To by nebylo tak zvláštní, kdyby trať neměla vést také pod vodou.
Přes hory a pod mořem
Plánovaná linka má vést z pevninské Číny nahoru přes Sibiř na východě Ruska, pod vodou skrze Beringův průliv na Aljašku. Dále skrze kanadský hřeben Yukon a Britskou kolumbii až do USA. Jakmile by toto spojení bylo vytvořeno, může se samotná čínská železniční síť rozšířit na celé území Spojených států, tedy doslova do každého koutu Ameriky. Jaká je odhadovaná cena takového projektu? Velmi působivých 4,3 bilionů korun.
Cenovka projektu je tím pádem tak vysoko, že by na ni nedosáhly nejspíš ani osoby typu Jeffa Bezose. První úvahy o projektu se vynořily roku 2014. Tehdy se objevilo několik zpráv o plánech Číny na stavbu unikátního rychlovlaku, který má spojit čtyři národy – Čínu, Rusko, Kanadu, Ameriku. Spojení bylo v zájmu turismu, obchodu a ekonomické spolupráce. Natažení skrze Beringův průliv by však vyžadovalo konstrukci pod vodou.
Plán s pochybným užitkem
Jenže přesto, jak megalomansky takový projekt zní, je současně perfektně proveditelný. Čína povolila první podmořský rychlovlak roku 2018. Ten měl vést od Ningba u Šanghaje k Zhoushanu, výběžku ostrovů na východě. Pokrýval by tak 77 kilometrů a trasa by zahrnovala podvodní část v délce 16,2 kilometrů. Jednalo by se o Maglev, vlak levitující na magnetickém polštáři, což umožňuje dosažení požadované rychlosti.
Pokud jde o USA, ty by mohly být trochu pozadu. Roku 2020 povolila vláda obrovskou trať o délce 2 570 kilometrů spojující USA a Kanadu od Aljašky po Albertu. S cenou 22 miliard se pro americkou železnici jedná o obrovský skok. Ať zní čínský plán jakkoli působivě, setkává se také s kritickými rozbory ohledně výnosnosti. Skutečností je, že veškeré dosavadní trasy pro obchodní spolupráci jsou zkrátka jednodušší a levnější něž stavba něčeho takto komplexního.