Aféra Dieselgate ještě zdaleka není u konce. Přichází na řadu to (pro VW) nepříjemné: placení majitelům vozů a to až ve výši 15 % kupní cenu vozu.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Nově zveřejněné informace z magazínu Automotive News znamenají zásadní změnu v přístupu k odškodňování majitelů vozidel v souvislosti s emisními podvody u spalovacích motorů. Nejvyšší soud v Německu nedávno učinil historicky důležité rozhodnutí, které dává výrobcům, jako je VW a Mercedes, povolení dlužit majitelům vozidel 5 až 15 procent z kupní ceny těchto vozidel. Toto rozhodnutí je pozoruhodné nejen svojí pravomocí, ale také tím, že je právoplatné, což nabízí reálnou naději na finanční náhrady pro ty, kteří byli postiženi emisními podvody.
Dieselgate
Ačkoli aféra Dieselgate, spojená s klamáním emisních hodnot u dieselových vozidel, je již v minulosti, stále se vede diskuse o tom, zda majitelé těchto vozidel by měli být finančně kompenzováni. Tento spor trvá nejen v Německu, ale prakticky po celém světě. Volkswagen byl nucen čelit mnoha žalobám, které na něj byly podány právníky z celého světa. A přestože automobilka doufala, že se této záležitosti navždy zbaví, zdá se, že tomu tak nebude. Průlomové rozhodnutí přišlo nakonec z Německa, domoviny VW, a to od Nejvyššího soudu.
Toto rozhodnutí stanoví, že výrobci automobilů budou muset kompenzovat majitele dieselových vozidel, která byla vybavena nelegálními zařízeními pro kontrolu emisí.
Volkswagen bude platit
Tento verdikt může mít značné finanční důsledky pro Volkswagen Group, Mercedes-Benz a další automobilové výrobce. Dle rozhodnutí soudu by výrobci mohli majitelům dlužit 5 až 15 procent z kupní ceny jejich vozidla. Toto rozhodnutí vzešlo z případu proti VW, zahrnující také značky Audi a Mercedes-Benz, a soudce zrušil předchozí zamítnutí nároků na kompenzaci a vrátil je odvolacím soudům. Za pozornost stojí fakt, že povinnost prokázat dodržování zákonů spojených s emisemi byla přenesena na automobilky, nikoli na majitele vozidel.
V minulosti bylo na vlastnících aut, aby prokázali, že byli poškozeni. VW se výslovně vyjádřil, že očekával, že německé soudy zamítnou jakékoli nároky majitelů aut na odškodnění, protože považoval zařízení pro kontrolu emisí za legální. Toto představení se nyní zdá být chybné. Tato situace může konečně dohnat Volkswagen k odpovědnosti za minulé události. Argumentovat „nezákonnými požadavky majitelů“ ve chvíli, kdy bylo prokázáno, že firma se dopustila podvodů, je nyní stále více obtížné obhajovat.
Vysněná kompenzace
Rozhodnutí Nejvyššího německého soudu je bezesporu průlomové, protože mění dosavadní právní postavení automobilových výrobců v případech emisních podvodů. Předchozí stanovisko soudu umožňovalo obvinění výrobců pouze tehdy, pokud bylo prokázáno, že emisní podvody byly provedeny záměrně. Nyní, po rozhodnutí Evropského soudního dvora, mají výrobci povinnost kompenzovat majitelům až 15 procent z kupní ceny.