Ropný tanker Safer, který je čtyřikrát větší než tanker Exxon Valdez, jenž ztroskotal v roce 1989 u břehů Aljašky, má na palubě přibližně milion barelů ropy. Přestože jeho jméno v angličtině znamená „bezpečnější“, je stárnoucí tanker plavící se v Rudém moři velkou hrozbou pro přírodu a celý ekosystém Rudého moře.
Paradoxem je, že Safer je ponechaný svému osudu a chátrá.
Válečné rukojmí
Tanker je zakotvený na stejném místě už od roku 2014 a s trochou nadsázky o něm můžeme mluvit jako o válečném rukojmí. Papírově je majetkem jemenské ropné společnosti, která však v průběhu války v Jemenu loď přestala udržovat a opustila ji. Aby to celé bylo ještě komplikovanější, loď je zakotvena poblíž přístavu Hudajda.
Zásah OSN
Ten ale od války ovládají Hútiové, kmen, který není příliš nakloněný mezinárodní spolupráci. Zasáhnout tak musela OSN. Tato mezinárodní organizace podle všeho kmen Hútiů přesvědčila k tomu, aby mezinárodnímu týmu odborníků umožnili přístup k Saferu. Tým bude muset zkontrolovat technický stav opuštěného plavidla a zároveň vymyslet, jak z něj bezpečně a rychle přečerpat uskladněnou ropu.
Nedozírné následky
Pokud by skutečně unikla, pravděpodobně by byl nadobro zničen vzácný korálový útes, který se v Rudém moři nachází, ale také oblasti na břehu moře, které patří k úrodnějším částem jinak poměrně nehostinného regionu, jehož největším bohatstvím jsou právě naleziště ropy. Vzhledem k tomu, jak dlouho je Safer opuštěný, pak k havárii může dojít doslova každým dnem.
K velkým haváriím a únikům ropy bohužel docházelo i v minulosti. Díky tomu si tak můžeme udělat obrázek o tom, co by se případně v Rudém moři a jeho bezprostředním okolí mohlo přihodit. Mezi největší úniky ropy v historii patří:
- únik ropy v souvislosti s válkou v Perském zálivu
- havárie ropné plošiny Ixtoc I
- srážka tankeru Atlantic Empress s lodí Aegean Captain