Strategie a taktiky prodejců, kterými nás nutí utrácet víc. Proč kvůli nim nakupujeme i to, co nepotřebujeme?

Prodejci vhodným rozložením nabízených výrobků na celé ploše obchodu manipulují s vaším nákupním chováním. Zjistěte, které postupy využívají.

i Zdroj fotografie: iStock
                   

Při návštěvě prodejny nábytku nebo velkého obchodního domu musíte často projít kolem řady výrobků, o které nemáte zájem, abyste se dostali k tomu, který jste si přišli zakoupit. Jistě se vám již stalo, že jste cestou za předmětem svého zájmu do košíku přihodili věci, které jste původně vůbec nechtěli. Jestliže si myslíte, že to bylo náhodné a pouze vás přemohla momentální situace, mýlíte se. Prodejci prostor obchodu pečlivě uspořádali tak, aby ovlivnili vaše nákupní chování.

Plocha prodejny jako důmyslné bludiště

Nákupní chování každého jednotlivce ovlivňuje řada faktorů – kromě těch vědomých do hry vstupují i faktory podvědomé. K nim se řadí kultura, sociální příslušnost nebo psychické a osobní predispozice jedince. Ještě před několika desetiletími znali prodejci potřeby svých zákazníků poměrně dobře, což jim umožňovalo uspokojivě upravit nabídku zboží. V současnosti se vztah mezi prodejci a konečnými spotřebiteli odosobnil, pročež začali prodejci uplatňovat pro úpravu nákupního chování svých zákazníků univerzální modely.

Typickým příkladem je pečlivě navržený prostor (kromě prodejen potravin) velkých obchodních domů, například těch s nábytkem. Jestliže si přesně nenapíšete, pro co jste si přišli, často odejdete s mnohem více věcmi, které ve výsledku ani nepotřebujete. Důvodem je trasa, které se v obchodě musíte držet. Je tak dlouhá, že po chvíli ztratíte přehled o tom, kde se nacházíte a co jste si chtěli zakoupit. V košíku vám tak skončí i ty věci, kterým byste se původně vyhnuli obloukem.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Pokud si myslíte, že byste mohli průchod prodejnou urychlit, mýlíte se. Jakékoliv zkratky a nouzové východy jsou velmi nenápadné, až skryté. Jestliže je přeci jen objevíte, dlouho se z nich těšit nebudete. Prodejci uspořádání obchodu pravidelně obměňují. Nutí tak své zákazníky znovu poznávat nabízené produkty a doufají, že na vás zapůsobí natolik, abyste si je zakoupili. Před blouděním vás nezachrání ani prodavači – ti jsou instruováni, aby si vás nevšímali. Poradit mohou jen tehdy, jsou-li přímo vyzváni.

Navozují pocit výhodné koupě

V prodejnách nábytku jsou také inzerované produkty často vystaveny v modelových pokojích. Pokud sháníte kupříkladu rám postele, naleznete ho v ukázkové, plně vybavené ložnici. Podle provedených sociologických průzkumů lidé totiž dávají přednost nákupu hotových řešení. Aby zákazníci strávili v prodejně déle času, snaží se obchodníci o to, aby se v ní cítili co nejlépe. Pouští vám proto vybranou hudbu nebo vám umožní nabízený nábytek vyzkoušet.

Při průchodu obchodním domem si můžete všimnout i velkých košů naplněných nejrůznějšími předměty. Prodejci ve vás tímto krokem posilují přesvědčení, že nabízené zboží je za výhodnou cenu, která se nebude opakovat. Většina obchodů má ve svém interiéru rovněž v pravidelných intervalech rozmístěné praktické a levné doplňky. Ty se často stávají jakýmsi bonusem k nákupu, bez něhož téměř nikdy neodejdete.

Kterou věc jste naposledy koupili, aniž byste ji potřebovali?

Zdroj: TheScientist

Diskuze Vstoupit do diskuze
50 lidí právě čte
Zobrazit další články