Technologický gigant IBM se chystá provést postupnou transformaci pracovního sila s využitím umělé inteligence. Co tato změna přinese?
Generální ředitel IBM, Arvind Krischna, poskytl rozhovor agentuře Bloomberg, ve kterém oznámil plány společnosti. Tato zpráva však pravděpodobně ale naštve mnoho zaměstnanců. IBM se totiž chystá nahradit některé pracovní pozice softwarovými řešeními postavenými na umělé inteligenci. Změny budou zasahovat do několika oblastí, a konkrétně v oblasti lidských zdrojů se předpokládá, že zhruba třetina pracovních míst bude do pěti let nahrazena automatizačními procesy a umělou inteligencí. To povede k pozastavení nebo zpomalení náboru zaměstnanců na těchto pozicích.
Obrovská změna
Jak uvedl generální ředitel IBM, firma zaměstnává přibližně 26 tisíc lidí, kteří nejsou přímo zapojeni do práce s klienty. „Lze si snadno představit, že v průběhu následujících pěti let může až 30 % těchto pozic nahradit umělá inteligence a automatizace,“ uvedl Krishna pro agenturu Bloomberg. To by mohlo postihnout zhruba 7 800 pracovních míst. IBM má v úmyslu od nynějška zdůraznit svoje úsilí v oblasti umělé inteligence a rozvoje softwaru. Některé pozice nebudou obsazeny novými zaměstnanci, ale nábor bude nadále pokračovat v oblastech spojených s vývojem softwaru a pracovními pozicemi, které přicházejí do kontaktu s klienty. Je třeba zdůraznit, že IBM má celkově 260 tisíc aktivních zákazníků.
Umělá inteligence vede
Zatímco se IBM zaměřuje na tuto změnu, stojí za zmínku, že generativní umělá inteligence, jako například textový automat ChatGPT, vyvolává stále větší pozornost. Konkurenční systém Bard od společnosti Google také nesmí být opomenut. ChatGPT je schopen generovat text tak, že slovo po slově odhaduje pravděpodobné pokračování věty. S touto schopností přichází i riziko tvorby zcela falešných informací, které jsou obtížně odlišitelné od pravdivých. To vyvolává obavy ohledně možného zneužití generativní umělé inteligence pro šíření dezinformací. I přesto však odborníci doufají, že se tento problém bude moci řešit.