Ranní návyky, se kterými se jednou provždy rozlučte. Mají fatální dopad na duševní i fyzické zdraví, přesto je každý dělá

Starých zvyků se zbavujeme těžko, jenže jejich občasná revize je jednou za čas potřeba. Kolikrát totiž můžeme zjistit, že naše zdravotní problémy vycházejí právě z nich.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Ranní rutina a s ní spojené návyky bývají u lidí obdobné a málokdy vás napadne, že by vám mohly škodit. V této části dne se pohybujete často na autopilota a ani neuvažujete o tom, co vlastně provádíte – proto se tomu ostatně říká ranní rutina. Máte jasně zakomponovaný šálek kávy, horkou sprchu nebo misku cereálií? Trochu zpozorněte, protože několik silně zafixovaných zvyků není zcela ideálních. Možná je nakonec přehodnotíte.

Kouzlo sprchy, nikoli však horké

Sprchový kout je zvláštní místo a nejspíš už jste zažili to, že právě v něm rozlousknete nějaký problém. Podle několika doktorů z Harvardu vám sprcha usnadňuje rozhodování. Pod proudy vody nejste rušeni okolím (většinou) a mozek se opravdu soustředí. Proto je po ránu ideálním místem na složitá rozhodování a psychickou přípravu na to, co všechno vás přes den čeká. Jenže pozor, při sprše si ohlídejte správnou teplotu vody.

iZdroj fotografie: Pixabay

A teď není řeč o konkrétních stupních, ale o sprše horké či studené. Teplá voda má totiž na tělo uklidňující účinek, máte po ní tedy nejspíš tendenci vrátit se do postele. Naopak studená, či aspoň vlažná sprcha skutečně nabudí a osvěží. Studená sprcha také nevysušuje kůži, a dokonce pomáhá hubnout. Ano, několik studií potvrdilo, že lidé, kteří se pravidelně po ránu sprchují vlažnou či studenou vodou, zhubli za rok o několik kilogramů. To stojí za pokus, ne?

Metla lidstva v podobě elektroniky

Mobilní telefony ve spojení se sociálními sítěmi se staly metlou psychiky moderních lidí. Značná část lidí zapíná Facebook či Instagram hned po ránu, a to prvním pohybem rukou. Stejně tak je tomu na toaletě. Jenže právě způsob, jakým trávíte ráno, rozhoduje o průběhu celého vašeho dne. Přestaňte utrácet váš čas na životy ostatních, jejich názory a komentáře. Zkuste ho místo toho investovat do sebe, svých koníčků a dovedností.

iZdroj fotografie: Pixabay

Dalším častým žroutem času je vybírání oblečení. Například Elon Musk má „pracovní uniformu“ sestávající z černých bot, černého trička a modrých džín. Tohle nosí prakticky denně a může tak čas, který ostatní stráví přebíráním šatníku, věnovat něčemu užitečnému. Nemusíte hned kupovat nové kousky, kolikrát stačí vyřadit to, co jste na sobě například rok neměli. Rozdělte si šaty na práci a volný čas a v každé sekci mějte jen několik kousků.

Je zdravé opravdu zdravé?

Polovina televizních reklam doporučuje zdravou snídani v podobě cereálií s ovocem a dalších produktů. Problém je, že jejich běžná porce obsahuje spoustu cukru, jehož nabuzující efekt záhy vyprchá. Pak se dostaví únava a letargie. Dietolog Chelsey Amer doporučuje ráno jeden kousek pizzy či jiné slané jídlo. Taková pizza obsahuje tuk, proteiny a další látky, které z ní dělají velmi vyvážené jídlo. Jen je potřeba se udržet opravdu u jednoho kousku.

iZdroj fotografie: Pixabay

Po jídle si hodně lidí navyklo čistit si zuby. Ovšem po jídle je sklovina zranitelná a drsný kartáček ji může narušit ještě víc. Místo čištění zubů si proto jen vypláchněte ústa vodou. Pokud opravdu musíte použít i kartáček, udělejte to až 30 minut po jídle. Riziková je taky černá káva, která způsobuje zvýšení kortizolu, což může vést k úzkostem. Nejlepší čas pro šálek kávy je asi 4 hodiny po probuzení. Pokud ji potřebujete ráno, přidejte do ní trochu mléka.

Jak vypadá vaše běžné ráno?

Zdroj: BrightSide

Diskuze Vstoupit do diskuze
70 lidí právě čte
Ladislav Podešva
Autor článku

Ladislav Podešva

Zobrazit další články