Největší ponorka na světě oslavila 40 let od svého uvedení do provozu. Podívejte se na její ohromnou velikost.
V roce 1977 zahájil Sovětský svaz v rámci projektu 941 Akula výstavbu raketonosných ponorek s jaderným pohonem, které se dodnes pyšní označením „největší ponorky na světě“. Námořníci v nich bez vynoření mohli trávit celé měsíce. NATO těmto ponorkám přidělilo kódové jméno Typhoon (čili Tajfun). Ačkoliv jich bylo postaveno 6, v současnosti je používána pouze 1, a sice ponorka s názvem Dmitriy Donskoj (TK-208). Těsně před Vánoci 2021 oslavila 40 let od uvedení do provozu.
Kolos vážící 48 tisíc tun
Ponorky třídy Tajfun navrhl a sestrojil Sovětský svaz jako odpověď na výstavbu amerických ponorek třídy Ohio. To jsou balistické ponorky s jaderným pohonem, které byly zkonstruovány v letech 1976–1997. Na rozdíl od ponorek třídy Tajfun jsou ty americké stále v aktivní službě. Jsou přibližně o polovinu menší – na délku měří 170,7 metru, na šířku 12,8 metru a výtlak mají 16 600 t na hladině a 18 700 t pod hladinou. Ponorky třídy Tajfun měří na délku 170 metrů, na šířku 23 metrů a výtlak mají 24 500 t na hladině a 48 000 t pod hladinou.
Pohon zajišťují tlakovodní jaderné reaktory OK-650, dvě turbíny o výkonu 37 285 kW a 4 turbogenerátory – každý o výkonu 3 200 kW. Co se týče rychlosti, ta je srovnatelná s americkými ponorkami. V průběhu let 1977–1987 bylo celkem sestaveno 6 těchto ponorek z plánovaných 7. Třída Tajfun byla vyvinuta s pěti tlakovými trupy a obsahovala na 19 oddělení včetně řídicí místnosti a oddělení elektronického vybavení. Jedna ponorka byla poté schopná nést až 20 balistických raket, z nichž každá obsahovala až 10 hlavic MIRV.
Dmitriy Donskoj (TK-208) byl uveden do služby v roce 1981
V současné době je v provozu z šesti sestavených ponorek pouze jedna. Tři z nich byly sešrotovány, dvě byly uloženy do rezerv a nyní jsou zakotveny u námořní základny u města Severodvinsk a jedna (Dmitriy Donskoj) je používána pro testy nových mezikontinentálních raket Bulava. Ponorka Dmitriy Donskoj je vybavena 20 odpalovacími zařízeními pro balistické střely Bulava, šesti torpédomety ráže 533 milimetrů a torpédy typu 53.
Poprvé byla tato ponorka na vodu spuštěna 23. září 1980 a do služby vstoupila dne 12. prosince 1981. Maximální hloubka, v níž se může pohybovat, je neuvěřitelných 400 metrů. Všechny ponorky z projektu 941 Akula byly konstruovány s myšlenkou jejich hlavního působení v Severním ledovém oceánu, kde měly zůstat skryté pod ledem a v případě vypuknutí jaderné války zaútočit ze zálohy. Byla to jediná oblast na světě, kde nebylo možné ponorky vysledovat.
Co dalšího jste slyšeli o projektu 941 Akula?