Hraní počítačových her má na člověka pozitivní vliv. Dle vědců zlepšuje paměť a kognitivní schopnosti

Nový výzkum publikovaný ve Frontiers in Human Neuroscience naznačuje, že hraní videoher může zlepšit schopnost řešit kognitivní úkoly, a to i po následující roky.

i Zdroj fotografie: Sergey Galyonkin / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Některá média označují počítačové hry za spouštěče agrese. Mnoho lékařů a rodičů poukazuje na lenivějící mladší generace, které si nechtějí hrát venku. Ale nic není pouze dobré, nebo špatné. Přibývá názorů, a dokonce i studií, které naopak upozorňují na pozitivní vliv hraní her, konkrétně například na zlepšení kognitivních schopnosti. Tímto tématem se zabývala studie katalánské univerzity.

Trénink hraní počítačových her

Celá studie zahrnovala 27 lidí (ve věku 18–40 let), kteří byli rozděleni podle toho, zda dříve počítačové hry hráli, nebo ne. Každý účastník byl celkem třikrát testován na své kognitivní dovednosti. A to před začátkem tréninku, 1,5 hodinového hraní videohry po dobu 10 po sobě jdoucích dnů, poté bezprostředně po tréninku, a nakonec 15 dní od ukončení hracího tréninku.

iZdroj fotografie: Pixabay

Hrou, která měla prokázat pozitivní účinek hraní na kognitivní schopnosti, byl Super Mario 64, který klade důraz na prozkoumávání a řešení hádanek a vyžaduje schopnost plánování a dosahování cílů. Tato videohra byla vybrána, protože její použití ukázalo korelaci se strukturálními změnami v oblastech mozku, spojenými s funkcemi výkonu, prostorovou pamětí a jemnou motorikou. 

Vášniví hráči dopadli lépe

Výzkumníci zjistili, že vášniví hráči si vedli výrazně lépe v úkolech s pracovní pamětí než ti, kteří nikdy předtím nehráli. Úkoly vyžadovaly schopnost mentálního držení a manipulace s informacemi. Přestože trénink se Super Mario 64 vyrovnal výkony v samotné hře, kognitivní výhody zjevně trvaly roky. Lidé, kteří jako děti pravidelně hráli, si vedli od začátku lépe ve zpracování 3D objektů, i když tyto rozdíly byly po období tréninku ve videohrách zmírněny.

iZdroj fotografie: Pixabay

K potvrzení hypotézy je však zapotřebí dalších výzkumů. Velikost vzorku byla malá a navzdory počátečnímu rozdílu potřebovali účastníci pouhých 15 hodin videoherního tréninku, než se hrací výkon vyrovnal. Tudíž zapálení hráči nemusí být tak napřed, jak se na první pohled zdá. Vliv mohou však mít i další proměnné.

Jaký je váš postoj k hraní počítačových her?

Zdroj: IFLScience, Marc Palaus, Cognitive Enhancement via Neuromodulation and Video Games: Synergistic Effects?, 2020

Diskuze Vstoupit do diskuze
138 lidí právě čte
Zobrazit další články