Sociální sítě hledají nové způsoby, jak získat příjmy a přemýšlí o tom, jak mohou získat peníze od svých běžných uživatelů.
Upozorňujeme čtenáře, že následující text a komentář je publicistickým článkem, který obsahuje soukromý názor autora.
Jednou z možností je nabízet placené varianty svých služeb, které eliminují reklamy. Některé sociální platformy v současnosti zkouší i zcela placený přístup. Příkladem platformy nabízející placený přístup je YouTube. Pomocí YouTube Premium můžete zaplatit měsíční poplatek ve výši 179 Kč a získat tak možnost používat YouTube bez reklam. Díky tomu můžete stahovat videa a následně je sledovat offline, což přináší značný komfort. Navíc zahrnuje možnost poslouchat hudbu bez reklam v rámci aplikace YouTube Music. Podobný koncept zkouší i platforma TikTok v USA, která testuje placený účet bez reklam za měsíční poplatek 4,99 dolaru (120 Kč).
Aplikací přibývá
Tyto testy probíhají zatím jen na vybraných trzích, aby bylo zjištěno, zda bude o tuto službu skutečně zájem. Čínská společnost ByteDance, majitel TikToku, zatím nezveřejnila podrobnosti a není jasné, zda tento placený účet bude k dispozici globálně. Podobný koncept nabízí i síť X, kde uživatelé mohou buď využívat síť zdarma s reklamami, nebo se rozhodnout pro placené členství s řadou výhod. V budoucnosti však majitel této platformy, Elon Musk, plánuje zavést pouze placené členství. Tvrdí, že to je jediný způsob, jak lze bojovat proti rozsáhlým armádám botů, kteří vytvářejí nepříjemný spam, šíří nenávistný obsah a pokoušejí se ovlivnit volby. Elon Musk také sdělil, že síť X má aktuálně 550 milionů aktivních uživatelů, kteří se připojují alespoň jednou měsíčně, ale neprozradil, kolik z nich jsou boti.
Velké změny
Očekává se, že zavedení placených poplatků může výrazně ovlivnit uživatelskou základnu. Společnost Meta Platforms, provozovatel Facebooku a Instagramu, také zvažuje zpoplatnění svých služeb v Evropě, nikoli však za účelem zvýšení zisků, ale aby vyhověla přísným regulacím Evropské unie. Regulační orgány totiž stále více sledují velké internetové platformy a způsob, jakým shromažďují osobní údaje uživatelů za účelem cílení reklam. Nabídka placených verzí Facebooku a Instagramu bez reklam by tak mohla pomoci americké firmě splnit požadavky evropských regulátorů ohledně ochrany soukromí. V praxi by poskytla uživatelům alternativu k reklamním službám, které využívají analýzu osobních údajů.
A co cena
Cena předplatného bez reklam by činila deset eur (245 Kč) na stolních počítačích a o šest eur (147 Kč) měsíčně navíc za další spojený účet. Na mobilních zařízeních by cena byla vyšší, zohledňujíc poplatky obchodů s aplikacemi od Googlu či Applu, čítajíc 13 eur (319 Kč) měsíčně. Zatím není jasné, zda budou k dispozici kombinované předplatné pro stolní počítače a mobilní zařízení, ani zda bude platit pro Facebook i Instagram. Obchodní model Facebooku zůstává v podstatě nezměněný od jeho založení, kdy byly služby nabízeny zdarma a provozovatelé vydělávali z reklamních příjmů. Evropa představuje pro Metu druhý největší trh po Severní Americe.