Figuríny používané během zátěžových crash testů u aut jsou vždy mužské postavy. Ženy jsou však ke zranění náchylnější a současně mají o 17 % vyšší šanci, že na nehodu zemřou.
Vědci stran tohoto problému zformulovali podivnou hypotézu. Započala přitom právě u nedostatku ženských figurín v testech. Se záhadou související právě s dopravními nehodami se rozhodli vypořádat konkrétně švédští experti. Statistika různých zemí totiž ukazuje na to, že při dopravní nehodě mají ženy o 73 % vyšší pravděpodobnost vážného zranění. Je také 2krát větší riziko, že během srážky uvíznou ve vraku a o 17 % vyšší riziko, že nakonec zemřou.
Nevyhnutelné rozdíly
Vědci se domnívají, že jedním z hlavních důvodů je prosté malé použití ženských figurín při crash testech. Tyto modely jsou podobnější mužům, jenže ženy jsou statisticky menší, než muži. Během autonehod pak podléhají stejným vlivům jinak a vychází tedy z nehody s jinými zraněními. „Ženy jsou obecně lehčí, než muži. Použití jen jednoho typu figurín tak vyvolává falešný obrázek o dějích, které při takovém nárazu potkají konkrétní tělo.“
„A právě na základě takových testů se pak navrhují bezpečnostní systémy automobilů,“ uvádí Anna Carlsson z Chalmers University of Technology. Vypadá to ovšem, že výrobci vozů si tento problém již uvědomili. Byla použita figurína dítěte s výškou 149 cm a váhou 48 kg. Ani tento krok ovšem nemusí stačit. Švédští inženýři proto vyvinuli první „ženskou“ figurínu. Zohledňuje rozdíly v tělesných proporcích, měří 162 centimetrů a váží 62 kilo.
Naděje pro komplexnější testy
Švédi doufají, že použití všech druhů figur přinese realističtější podklady pro zátěžové testy a zlepšení bezpečnosti samotného vozu. „Jde o zdánlivě drobné rozdíly. My ženy máme jinou váhu, než muži, a také jinak umístěné těžiště. Jakmile v případě havárie dojde k masivnímu přetížení, ukazují se ale takové prvky jako velmi podstatné až klíčové,“ vysvětluje Dr. Astrid Linder, ředitelka pro bezpečnost silničního provozu Švédského národního institutu.
Zjištění týmu potvrzují údaje od WHO (Světová zdravotnická organizace). Statistiky ukazují, že na 1 km jízdy je riziko u žen 2–4krát vyšší, než u mužů. Obecně se ženy stávají méně často přímými účastníky dopravních nehod, vycházejí z nich ale s mnohem vážnějšími zraněními. Právě proto je jedním z postulátů Světového akčního programu vytvořeného WHO zavedení těchto figurín do roku 2030. Crash testy se tak stanou mnohem komplexnější.
Nutnost řízení mimo režim
„Sedadla by mohla být poddajnější, ne tak tuhá. Jakmile je auto zasaženo zezadu, fungují najednou jako trampolína a doslova nás vypálí dopředu. Ráda bych viděla zadní sedačky s lepšími polštáři, trochu měkčí.“ Jak uvádí Caroline Perez, autorka knihy Invisible Women: Exposing gender bias women face every day, ženy také sedí blíže pedálům, než muži. Obecně jsou menší, stále však potřebují dosáhnout na ovládání. Musí si tedy změnit pozici.
Ta je ovšem dosud brána jako řízení „mimo nastavení“, místo toho, aby byla doporučená samotným výrobcem. Umístění těla v této poloze, ačkoli je k řízení nutné, vystavuje řidičku mnohem většímu riziku zranění. „Nemůžeme mít stejný postup pro testování mužů i žen,“ sdělil BBC Christopher O’Connor, CEO největšího výrobce testovacích figurín. „A výsledná zranění nerozlouskneme, dokud nedáme všude senzory pro přesné údaje.“