Marketing je ve svém základu cokoli, co se děje mezi prodejcem výrobku a zákazníkem. Některé společnosti ovšem v jeho rámci používají dosti neobvyklých postupů.
Tato odborná disciplína vznikla v USA v druhé polovině 19. století. S rozvojem strojové výroby veškerého zboží vznikla potřeba zabývat se výrobními metodami. Vysoce tehdy převyšovala poptávka nad nabídkou, nebyl tedy zájem zaměřovat se na reklamu. Docházelo hlavně ke snaze o maximální obrat a zisk. To fungovalo do hospodářské krize, kdy začal být hlavním cílem marketingu prodej a pozornost se přesunula právě k reklamě.
Red Bull
Protože chtěli srazit veškerou konkurenci, rozhodli se výrobci modrobílých plechovek nastavit cenu 2krát vyšší než veškeré ostatní energetické nápoje. Kromě toho požádali všechny obchodníky, aby jejich produkt dali stranou všech ostatních energetických nápojů. V samotném umístění jim ovšem nechali zcela volnou ruku.
IKEA
Také vás iritují dlouhé a klikaté uličky tohoto obchodního domu? Nejsou tam bezdůvodně. Můžete díky tomu nahlížet prakticky na veškerý sortiment z více úhlů. Tento krok tak podvědomě zvyšuje touhu zákazníka si výrobek nakonec koupit. A to i v případě, že jej nijak zvlášť nepotřebuje.
Taxi Mike
Proslulá taxislužba nenabízela letáčky propagující své služby. Místo toho vytvořila průvodce městem, který pokryl hlavně kavárny, restaurace, bary a další zábavní podniky. A všude se můžete snadno dostat přirozeně využitím Taxi Mike.
HBO
Seriál Hra o trůny se z mnoha důvodů stal naprostým fenoménem. Streamovací služba HBO přišla se zajímavým trikem, kdy se silueta draka objevovala spolu s titulem série na zcela náhodných místech. Obálky časopisů nepřekvapí. Jenže stín jste spatřili i na běžných novinách nebo na zdi tovární budovy.
Červená Marlboro
Fígl byl tentokrát na straně samotných kuřáků. Ti se totiž naučili tahat cigarety z krabičky v kapse, aniž by museli vytáhnout samotnou krabičku. Ostatní lidé tak nemohli vidět, jakou značku vlastně kouří.
Motorky Harley-Davidson
Jeden z nejproslulejších výrobců motorek drží zajímavé prvenství. Neexistuje totiž jiné logo značky, které by si nechalo vytetovat více lidí. Komukoli, kdo navštíví její tetovací salon, nabízela tato firma výrazné slevy.
Muži, ženy a holicí strojky pro obě pohlaví
V průzkumu trhu vyšlo najevo, že ženy a muže ovlivňují během nákupů různé podněty. Co to konkrétně znamená? Identické zboží bylo často jen mírně pozměněno, takže vypadalo jako určené jen pro jedno pohlaví. A s výrazně odlišnou cenou. Klasickým příkladem jsou žiletky, je toho ale mnohem víc.
Plenky Pampers
Nápad na jednorázové pleny dostal chemický inženýr Victor Mills. Pomáhal tehdy své dceři s přebalováním jejího druhého dítěte a viděl neustálou nutnost prát a žehlit pleny kvůli dalšímu použití. Značka Pampers se mimochodem stala tak slavnou, že je slovo „pampersky“ synonymem pro vlastně každé jednorázové pleny. A nejen pro ně, ale pro jakýkoli vysoce savý materiál.
Starbucks
Často je výborným tahem vymezit se proti jiné značce. To udělala i kavárna, která se jasně označila jako „neStarbucks“. Uvnitř byl jiný nábytek, atmosféra, hudba i služby. Co na tenhle krok původní kavárna? Podnik koupila a nechala jet dál. Všechno bylo zachováno. Silná společnost se tak vypořádala s konkurencí a zákazníci si mysleli, že pijí kávu na zcela jiném místě.